Stefan Nilsson: "Min man inreder hemma"

När Stefan Nilsson skapade sitt eget yrke fick han titeln trendguru. När han pratar lyssnar hela Designsverige. – Det viktiga för mig är inte om folk följer trender eller inte, det viktiga är att man är medveten om varför man gör de val man gör, säger han.

Skriven av Therese Aronsson 2013-03-01 | Porträtt

Dela på linkedIn

Artikelbild

MAGKÄNSLA. "Allt intressant fotar jag med min mobiltelefon, sedan funderar jag över varför jag reagerar på en sak och vad det betyder. Jag lyssnar mycket på min magkänsla.


Frigolithuvuden står uppställda på skrivbord med fastnålade lappar på hjässorna där det står "work space". I Stefan Nilssons Designgalleriet på Odengatan i Stockholm avlöser utställningarna varandra. Det är här han har sitt Designmecka, här som han fyller skåp med intressanta föremål, här som han arbetar med att hitta de nya trenderna.

– När jag började min karriär fanns inget ord för mitt yrke. Man kan kalla det trendspanare eller trendexpert, men det är bara påhittade ord. Med glimten i ögat kallas jag gärna trendguru, säger han.

Stefan Nilsson syns regelbundet i TV4, Plaza Interiör, Hus & Hem, Vårt nya hem, QX, Allt om resor och B*Inspired och har blivit Trendstefan med svenska folket. Men det är bara en liten del av vad han, genom sitt företag Trendgruppen, arbetar med. Han gör designutställningar, bygger upp installationer och reser mycket för att hitta nya trender. Han har precis kommit tillbaka från en internationell designmässa i Frankfurt, där han fyllt sin telefon med bilder av saker som fångat hans intresse, och om ett par dagar åker han till Tel Aviv. Ingen dag är den andra lik.

Viktigt göra medvetna val


– Jag har världens roligaste jobb. I dag blir jag först intervjuad, sedan ska jag bolla idéer med en designer, därefter ska jag på en pressträff om smink och jag slutar dagen med att testa sommarens glassar. Samtidigt bloggar, facebookar och twittrar jag. Jag har fem jobb i ett, och det är det sättet att arbeta som jag tror kommer mer och mer.

Han smuttar på sitt kaffe i en blåvit kaffekopp och pratar med hängivenhet om sitt jobb. Han vill se strömningarna i samhället och sätta fingret på vilka trender som är på väg in.
Artikelbild

EXPERT. Stefan NIlsson är ofta med som trendexpert vid seminarium. Till exempel pratade han om kontorstrender vid seminariet i samband med Lokalnytts tävling Sveriges Snyggaste Kontor 2011.
Bild: David Schmidt


– Det är en process. För mig är det inte viktigt om folk följer trender eller inte, det viktiga är att man är medveten om varför man gör de val man gör. Sedan behöver man inte hålla med mig om vilka trenderna är. Själv har jag inga problem med att gå i fem år gamla kläder, säger han och visar dagens outfit.

För att beskriva trender ritar Stefan Nilsson en darttavla. Trenderna föds i mitten och sprids utåt. Den röda pricken är konstnärer som oberoende av trender reagerar och agerar efter hur samhället ser ut. Som exempel tar han en konstnär som är trött på att så mycket slängs och har skapat en stol av tuggade tuggummin. Den ställs ut på ett litet galleri i London, ett konstverk som är alldeles för kladdigt för att använda. Det fångas upp av ett progressivt möbelföretag som gör en liten upplaga av en stol som de, i bästa fall, utvecklar tillsammans med konstnären. Den ställs sedan ut på någon av de stora internationella möbelmässorna. Världspressen inom inredning tycker att stolen är spot on och berättar om den i sina magasin. När de kommer ut reagerar ett möbelföretag som gör en kopia, inspirerad av stolen, och lanserar den i Sverige som en dyr designstol. Det ger uppmärksamhet i de svenska inredningsmagasinen, som berättar att det just nu är en tuggummitrend. Då reagerar Åhléns, som skapar en egen variant av tuggummistolen och når ut till massmarknaden. Trenden når sin kulmen och personer som Stefan Nilsson, som har sett och läst om stolen från början, har börjat tröttna och letar efter nya trender.

– Från lilla galleriet i London till Åhléns i Sundsvall. Det är så en trend sprids. Jag pratar med människorna i alla leden. Från att träffa internationella företag till att berätta för Sundvallsborna vad som är trendigt nu.

För att en trend ska slå måste den skilja sig från det vi har i dag och kännas nytt. Även en retrotrend måste vara retro på nya sätt som känns spännande. Stefan Nilsson förklarar att det som är grundläggande för fenomenet trender är att vi människor är villiga att byta vårt liv mot ett bättre. Vi byter kök och kläder till något finare. Förr i tiden såg man upp till kungligheter och ville klä sig som dem. I dag är det kändisar vi ser upp till.

– Det betyder inte att vi hatar våra liv, men vi drömmer om en sådan klänning som Pernilla Wahlgren har eller ett sådant hus som Charlotte Perrelli bor i.

Trender handlar också om självförtroende. Vid en anställningsintervju klär vi oss snyggt för att vi behöver extra självförtroende, med heminredning vill vi ge en bild av våra liv när vi bjuder hem folk.
Artikelbild

DESIGNMECKA. I Designgalleriet avlöser utställningarna varandra. Det är härifrån som Stefan Nilsson driver Trendgruppen. I ett skåp samlar han spännande prylar som han hittar på sina inspirationsresor.


– Men det får inte gå över styr så att vi gör om så mycket att vi aldrig hinner bjuda hem någon. Dessutom pratar vi mycket om hur vi har det hemma, vad vi har på oss och hur vi jobbar. Saker har blivit viktigare.

Stefan Nilsson uttalar sig om trender inom många olika områden. Det kan han göra eftersom trenderna är de samma, men inom olika områden tar trenderna olika lång tid.

– I grunden kan det handla om värderingar, som till exempel miljön. Den trenden kan man se både inom mode och stadsplanering, men i modet syns det snabbare.

Han påpekar också att nästan alla trender har en baksida, även om få vill prata om det. Som exempel tar han retrotrenden med vintage och återanvändning.

– Samtidigt som vi börjar uppskatta gamla saker kommer även den negativa kvinnosynen tillbaka där kvinnan ska vara hemmafru och stå vid spisen och baka. Männen ska vara män och kvinnorna kvinnor. Det syns på olika sätt, till exempel att magasin basunerar ut att nu är det trendigt med sju sorters kakor. De trendrapporter jag kräks ur mig nästan dagligen hoppas jag har inslag som kan bidra till bättre medvetenhet, att få människor att tänka till, säger Stefan Nilsson.

Är en del i maskineriet


Just nu pratar han gärna om trenden med närproducerat och hemmaodlat. Den kommer antagligen inte få alla att odla morötter hemma, snarare handlar det om en förhoppning från Stefan Nilssons sida. En annan trend som han lyfte upp och hoppades på var böcker. Han såg modeller med böcker under armarna, det startades bokklubbar i Stockholm och kulturkoftan kom tillbaka. Det var en positiv trend, som var en reaktion på vår digitala värld som inte riktigt slog igenom.

– Jag inser att jag är en del i ett maskineri som uppmuntrar till konsumtion. Därför pratar jag sällan om märken utan hellre om olika typer av objekt, för att uppmuntra folk. Jag pratar om en trend i blåvitt porslin och inte vilket märke koppen är av, säger han och nickar mot sin kaffekopp, som han påpekar inte är trendig.
Artikelbild

– Jag är inte så dogmatisk. Jag är medveten om ansvaret jag har och försöker få folk att hela tiden göra sitt eget val.

I oktober varje år stänger han in sig i en månad och tänker igenom vad som är nytt, vad vi har tröttnat på, vad vi längtar efter, vad det finns för motreaktioner på det som har varit trendigt och gör en grund för kommande års föreläsningar.

Att prata om trender lärde sig Stefan Nilsson när han vid millennieskiftet satt med i en panel i lokalradioprogrammet Fluktarna, som resonerade om vad som var trendigt i Stockholm. Sin designskola fick han genom designbutiken med 60- och 70-talsdesign, som han drev ett tag. Via Svensk Form, svenska Fab Five och Top Dog, ses han i dag som en trendguru.

– Folk är rädda för att bjuda hem mig första gången. Men jag är ju inte där för att bedöma någons hem, även om jag inte har problem med att uttrycka min åsikt.

När det kommer till hans eget hem blir han lätt lite blind för trender. Eftersom han konsumerar så mycket trender med ögonen är det inte mycket som väcker hans intresse.

– När det gäller att välja tapeter kan jag bli lite osäker på vad som är trendigt och vad som kommer att hålla i längden och funderar på att ha vita väggar. Min man föreslår då en lila tapet med guldinslag och det tycker jag är bra. Så hemma hos oss är det faktiskt min man som inreder, säger Stefan Nilsson.

Han testar också trender i sitt eget hem.

– När jag är ute på mässor brukar jag köpa med mig saker som tilltalar mig och sen testar jag det hemma ett tag för att se om det är något som kan bli en trend. Men i bland inser jag att sakerna egentligen inte var så kul.

Han konstaterar att vi i Sverige är mer trendkänsliga än de flesta i andra länder. Här finns 90 inredningsmagasin och det går 70 matlagningsprogram på tv. Vi är nyfikna på det nya, vi byter ut garderoben oftare än italienarna och byter inredning oftare än spanjorerna. Det är viktigare för oss.
Pratar arabiska
Namn: Stefan Nilsson.
Ålder: 43 år.
Familj: Peter och beaglen Ellie.
Bor: Vasastan, Stockholm.
Dold talang: Pratar arabiska.
Prenumererar på följande tidningar: DN och SvD (de resterande 90 inredningstidningarna kommer till kontoret).
Beskriver sig själv med tre ord: Social, engagerad och nyfiken.
Favorittrend just nu: Hemma­odlartrenden.
Största trendmiss: Allt med plast.

– Jag tror att det har med vårt vinterhalvår att göra, då längtar vi bort till något annat, till något bättre. Det är också viktigare för oss att göra som alla andra. Äter alla andra tacos på fredagar eller tittar på Solsidan gör vi det med. Framförallt är vi nyfikna på det ickesvenska. Vi vill ha en italiensk grill och en spansk soffa. I Italien köper man helst italienska saker.

Vad tror du om framtidens trender?

– Trender är som sagt viktiga för svenskar och de kommer att bli viktigare. En dammsugare är inte längre bara en dammsugare utan den är laddad med olika värden och det är sådant som kommer att öka. Är falukorven bara en falukorv och är semestern på Pite havsbad bara en semester? Men jag hoppas fortfarande att vi gör egna val oavsett vad som är trendigt eller inte.

Hur ser du på din egen framtid?

– Jag kommer arbeta med trender och lifestyle så länge det är roligt. I dag älskar jag mina resor, upptäckter och att prata med alla sorters människor. När jag tröttnar och kanske behöver dra mig tillbaka och fundera på annat i livet – då kommer jag sluta. Det finns fortfarande en massa välgörenhetsprojekt som behöver göras så kanske är det nästa steg?


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration