Solna fortsätter att dominera
Det känns som man hört den förut. Och visst, för nionde året i rad är Solna den mest företagarvänliga kommunen i Sverige. – Hårt arbete ligger bakom, vi sitter inte bara och väntar på utnämningen, säger Solna stads näringslivschef Åsa Bergström.
Skriven av Anthon Näsström 2016-11-07 | Näringsliv
Trots att Mall of Scandinavia sedan ett år håller öppet utarmas inte Solna centrum på handel ännu.
Bild: Anthon Näsström
För nionde året i rad hamnade Solna på första plats i Svenskt Näringslivs företagarranking av landets 290 kommuner. Åsa Bergström har sin bild klar över segerreceptet.
– Det är en kombination av att både politiker och tjänstemän gör ett bra arbete. Politikerna här har varit tydliga och sagt ja till tillväxt under många år. Solna har inte alltid vuxit och varit framgångsrikt, det fanns en period där det inte var lika kul. Och då bestämde man att detta skulle man investera sig ur.
Mark från staten köptes loss för att exploatera flera orörda områden och främja tillväxten i kommunen.
– Då pratar vi någon gång på 90-talet. I samband med det sa man också att vi ska bli bäst vad gäller företagsvänlighet. Så det är många års bibehållet arbete som ligger bakom vår position. Är inte vi duktiga på näringslivsarbete, så kommer arbetstillfällen inte att finnas och våra Solnabor kommer inte kunna försörja sig själva, säger Åsa Bergström.
Har bra samarbete
Hon menar att näringslivsarbetet ligger till grund för att sammantaget vara en bra kommun för invånarna vad gäller skola, vård och omsorg. Och kommunen behöver inte i samma utsträckning ägna sig åt arbetslöshetsrelaterade åtgärder.
Samtidigt ställer det krav på att kommunen aktivt ska jobba med alla de ingredienser som ingår i ett företagsklimat. Däribland hittar vi bland annat att stimulera tillgången till mark och lokaler.
– I Solna finns många duktiga fastighetsägare och fastighetsutvecklare och vi har ett väldigt bra samarbete när det kommer till att utveckla områden och göra de attraktiva.
När man tänker på Solna så är det kanske, förutom fotboll, stora företagsjättar som etablerar sina huvudkontor i kommunen som dyker upp, men det är bara en del av bilden av Solna enligt Åsa Bergström. Av Solnas 9 500 företag har 80 procent färre än tre anställda.
– Mötesplatser för framför allt enmansföretag är något vi jobbar med eftersom företagare har hört av sig och framfört att man har saknat detta. De har uttryckt behov av att träffa andra, likasinnade, för att utvecklas och samarbeta. Dessutom är många av de som flyttar till Solna i dag egenföretagare, och då måste det finnas mötesplatser som tillgodoser deras behov, säger Åsa Bergström.
"Boffice" – en mötesplats
Ett exempel på detta är "Boffice", där man på biblioteket har skapat en mötesplats för företagare. På Boffice ges man möjlighet att, under en dag i veckan, träffa andra företagare, delta på inspirationsevent och få saker gjorda genom effektiva arbetspass.
"Jag har inte sett någon negativ utveckling för Solna centrum"
Handlarna tar också allt större plats i kommunen. Mall of Scandinavia firar snart ett år och köpcentret vid Friends Arena spädde på en del oro att det skulle urvattna Solna centrum. Men så har det inte blivit.
– Mall of Scandinavia har fyllt sin plats. Det är två olika typer av centrum, med olika målgrupper. I Solna centrum ser vi flera nya etableringar, bland annat Rusta, Leklandia och Member 24. Rustas etablering är den första beläget i ett köpcentrum så nära Stockholm city och den ligger i linje med Rustas strategi att öka tillgängligheten och nå ut till fler kunder. Så oron fanns absolut, men jag har inte sett någon negativ utveckling för Solna centrum, sammanfattar Åsa Bergström det första året.
Med nio år i rad som mest företagarvänlig kommun är det ingen vågad gissning att Solna stad vill fylla decenniet och pricka in ett tionde raka år som etta.
– Vi kommer jobba ännu hårdare för att få fira ett tioårsjubileum. Men att vi vinner igen vågar jag inte garantera, men jag lovar att vi ska försöka. Vi ska fortsätta som vi gjort och gasa lite till, säger Åsa Bergström.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.