Astra Zeneca satsar på oväntad design för att skapa nya idéer
Med ett nytänkande och modigt inrett café hoppades Astra Zeneca skapa en kreativ miljö där nya idéer och samarbeten kan frodas. En av initiativtagarna, Ronnie Spångberg, ger oss svar på hur den nya lokalen fungerar och vad medarbetarna tycker om den.
Skriven av Johanna Eineryd 2016-10-05 | Arbetsliv
Jo absolut! Astra Zenecas stora företagspark består av 35 hus och har plats för över 3000 anställda. I oktober 2015 totalrenoverades en del av kontoret för att skapa en ny kreativ mötesplats där personalen kan pusta ut, hämta inspiration och träffa andra kollegor än de man jobbar med dagligen.
Den gemensamma ytan kallas Coffee Lab som bygger på lekfull och oväntad design. Skrivbordsplatser och kontorsrum existerar inte utan ytorna är öppna med långbord för samsittning, småbås för nära samtal. I taket finns ribbstolar och romerska ringar samt runt om i Coffee Lab finns pyssel- och stickhörnor.
Tog det lång tid för personalen att vänja sig vid den udda och kreativa miljön?
Jag tycker faktiskt att det gick förvånansvärt fort för personalen att vänja sig och anpassa sig till den nya miljön. Det hade varit väldigt lätt att ifrågasätta ribbstolarna i taket, de romerska ringarna eller den tjocka gymnastikmadrassen på golvet - men folk var positiva från start och det har varit en succé sedan dess. Det här var något vi verkligen behövde - lokalen var efterlängtad och det märktes tidigt.
Här kan du se Astra Zenecas nominering till Sveriges Snyggaste Kontor
Ni skriver att kontoret ändrar folks beteende önskad riktning - vad hoppas ni att kontoret ska ha för inverkan på personalen eller kulturen på företaget?
Genom att vi erbjuder personalen den här kreativa miljön hoppas vi så klart att det leder till mer kreativa lösningar och nya idéer. I en lokal som utmanar ens hjärna och tankesätt kommer man att tvingas tänka i nya banor, och det hoppas vi så klart får genomslag i vårt dagliga arbete och i vår forskning.
Kan du komma på några nackdelar med er nya lokal eller några aspekter som ni inte tänkte på i början?
Nej, det kan jag faktiskt inte. Men vi har fått stå på oss ända sedan första början när vi lade fram förslaget om hur den nya lokalen skulle se ut. Även när lokalen stod klar fick vi stå på oss en del innan folk insåg hur bra det var.
“Nej musiken kan inte sänkas, och nej ljusnivån kan inte höjas. Det ska vara så här och det är lite det som är grejen", så fick man hålla på i början.
Nu i efterhand är vi så glada att vi inte gav med oss för alla som hade förslag på hur vi skulle tona ner våra idéer - lokalen är en succé just för att den är precis som den är.
Har era produkter fått ta någon plats eller influera inredningen?
NNej, faktiskt inte över huvud taget. Förutom att det kallas för Coffee Lab så finns det inget som avslöjar att företaget håller på med forskning. Det hade kunnat vara en lokal på vilken arbetsplats som helst.
Hur är reaktionerna bland gäster och besökare?
Vi har massvis med besökare faktiskt. Alla i personalen vill visa upp Coffee Lab, folk går omvägar med sina besökare för att få visa upp lokalen. Personalen tar till och med hit sina vänner och sin familj för att låta dem få en titt på den fräcka miljön. Ett annat exempel är att många ledare har blivit mer synliga och enklare att kontakta, genom att de väljer att sitta och jobba i Coffee Lab, eller har sina möten här.
Vilka kopplingar finns mellan kontorsmiljön och Astra Zenecas företagsfilosofi?
Den främsta kopplingen är fokus på samarbete. Vi vill att sättet vi arbetar på ska vara inkluderande, öppet och samverkande, , detta är jätteviktigt för oss. Att forska inom medicin och försöka ta fram nya mediciner är otroligt komplext men det är faktiskt genom just samarbeten som vi kommer till de flesta nya medicinska upptäckterna. En välfungerande mötesplats, där våra medarbetare också träffas spontant på tvärs av olika funktionsområden, är superviktigt för oss.
Vad är du personligen mest stolt över på kontoret?
Som en av initiativtagarna till hela projektet skulle jag säga att jag är mest stolt över den starka känslan som finns i Coffee Lab och den succé som det faktiskt har blivit. Vi är globalt företag med anställda runt om i hela världen - och alla har hört talas om den fantastiska "Coffee Lab-känslan."
Det har faktiskt blivit ett nytt ord för att beskriva en bra känsla – "Coffee Lab-känslan." Det är något hela organisationen strävar efter att uppnå - det är jag stolt över.
Klicka här för att se alla nomineringar i Sveriges Snyggaste Kontor 2016
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.