Orkla Foods Sverige – ett kontor för alla personligheter
Aktivitetsanpassat kontor är en trend som vuxit sig starkare under den senaste tiden. På Orkla Foods Sverige har man tagit det steget längre - de har aktivitets- och personlighetsanpassat sitt kontor.
Skriven av Johanna Eineryd 2016-09-21 | Arbetsliv
Sedan 1939 har företaget haft sitt kontor i Eslöv och efter drygt ett år av förberedelser gick flyttlasset. I mars 2016 slog Orkla Foods Sverige upp dörrarna till sitt nya kontor i den attraktiva stadsdelen Västra Hamnen i centrala Malmö.
Camilla Benckert, HR-chef på Orkla Foods Sverige, berättar mer om hur de nya lokalerna är anpassade efter kollegornas beteende och personlighetstyper samt hur det har påverkat företagskulturen.
Här kan du se Orkla Foods Sveriges nominering till Sveriges Snyggaste Kontor
Att aktivitetsanpassa sina kontor är en uppåtgående trend, men ni tar det steget längre och gör dessutom kontoret personlighetsanpassat. Vad innebär det?
Det innebär att vi har tittat på våra anställdas beteende och personligheter och utformat kontorsmiljön därefter. Vi lät våra anställda fylla i enkäter om hur de arbetar, i vilken typ av miljö de trivs och hur mycket liv och rörelse de vill ha runt sig när de arbetar. Att vårt kontor också är aktivitetsanpassat innebär att du kan välja miljö utefter vilken typ av möte du ska ha eller vilken typ av uppgift du ska utföra.
Kontoret är indelat efter de fyra elementen. Kontorsdelen som heter Jord är anpassad för kreativitet och spontanitet – där finns inga bokningsbara rum, utan allt sker mer spontant. Väggarna är klädda i kork så att du kan pinna upp saker på väggarna och enkelt skapa boards medan du pratar med en kollega
Men det är inte bara aktiviteten som styr – kontorsdelen Jord passar lika bra för en extrovert människa som sitter och arbetar koncentrerat med sitt eget, men får sin energi av personer i sin omgivning.
Kontorsdelen Eld är mer livlig än Jord, här finns ett pingisbord och du får spela musik högt om du vill. Här kan personer som gärna jobbar i mer högljudda miljöer och med mycket rörelse runt sig arbeta.
Har du då och då arbete som kräver hög koncentration, eller om du gärna arbetar i en tyst och lugn miljö, kan du välja den öppna zonen i kontorsdelen Luft. Där råder ljudförbud och det finns en hel del bokningsbara rum där du kan sitta själv.
Kontorsdelen Vatten är för personer som trivs med visst bakgrundsljud och för arbete som kräver medelhög koncentration. Utsikten över Öresundsbron är dessutom helt fantastisk!
Hur gick inredningsprocessen till, var det nära samarbete med er inredningsleverantör Senab eller fick de fria tyglar?
Vi var väldigt noga med att vara involverade i hela inredningsprocessen och varenda möbel och detalj på kontoret har vi godkänt. Först fick Åsa Dyberg, som var arkitekt, en förklaring kring hur vi ville ha det och vad vi associerade med de fyra elementen. Vi var också noga med att förmedla vår kärna, vår identitet och vårt varumärke. Sedan tog Åsa fram färgkoder, olika material och tema för de olika elementen. Därefter fick Senab ta över och så fick de relativt fria tyglar när de tog fram exempel på möblering och utformning. Därefter började kontoret växa fram, i konstant dialog mellan Senab och oss.
Är någon zon mer populär än någon annan?
Jag skulle nog säga att det är en relativt jämn fördelning mellan alla fyra zoner och att det flyttas runt rätt bra. Däremot överskattade nog våra medarbetare sitt behov av lugn och ro, för den öppna ytan i Luft utnyttjas inte lika mycket som enkätsvaren sa att den skulle. Men de små enskilda rummen i Luft är nästan alltid upptagna.
Har ert nya kontor förändrat eller påverkat kulturen på företaget?
Vi har bara varit i lokalerna sedan i mars, och så har det varit semester däremellan så vi har ännu inte gjort någon utvärdering av våra nya lokaler och hur de har påverkat företaget. Men vi var väldigt noga redan från början med att informera våra anställda om att det inte bara var ett flyttprojekt utan ett kulturprojekt. Trots att vi inte varit i lokalerna så länge så märks det faktiskt skillnad.
I våra tidigare lokaler satt vi i långa korridorer och alla anställda hade sitt egna rum. Nu rör sig folk fritt över hela kontorsytan och träffar fler kollegor. Tidigare umgicks folk mer avdelningsspecifikt men nu känns det som att de grupperingarna har luckrats upp och folk lär känna varandra på ett annat sätt.
Vi hoppas att de nya lokalerna ska leda till ett tvärfunktionellt arbete där kollegor överhör andra kollegor och får ökad förståelse för andra kollegors del i processen.
På vilket sätt har era produkter fått ta plats på kontoret?
Vi vill att våra produkter ska kännas och finnas överallt - det är en ständig process som vi jobbar med. Till exempel har alla konferensrum namn efter våra varumärken, till exempel Felix och Frödinge, och våra konferenslokaler har matrelaterade namn så som Blåmusslan, Piri piri och Peppar.
Vi vill att våra produkter ska synas och märkas överallt. I vår egna restaurang och lunchmatsal är väggarna täckta med öppna hyllor där vi stolt visar upp våra produkter.
Utöver det är väggarna fulla av gamla reklamaffischer och retroposters på produkter. Hela tiden växer nya inslag av våra produkter fram och kommer nog bara fyllas på mer och mer.
Kan du komma på några nackdelar med er nya kontorsmiljö?
En nackdel är att det ibland kan vara lite ensamt. Man är ju rätt van vid att ha sin plats, med sina grannar, där man vet att ens kollegor kan hitta en om de vill något. Dessutom är du van vid att veta var du kan hitta dina kollegor om du bara vill snacka lite – nu vet du aldrig var dina kollegor kan tänkas hålla hus. Samtidigt tror jag att många på det här sättet har fått lära känna många fler kollegor på andra avdelningar än sin egen.
Jag vet att hållbarhet och miljötänk ligger er varmt om hjärtat, var detta något som begränsade er i skapandet av det nya kontoret?
Jag skulle väl inte säga att det begränsade så mycket, snarare satte mer press på att vara mer innovativa och påhittiga. I och med att vi tog över gamla lokaler kunde vi inte certifiera byggprocessen, däremot såg vi till att varenda möbel som bars in i lokalerna var klassificerade enligt Sundahus standard. Vi var också noga med att ha bra återvinning och sophantering. Att vi nu jobbar aktivitetsbaserat och är mer digitala är också en del i utvecklingen mot att så småningom arbeta helt papperslöst. Det ligger även i linje med vår hållbarhetsstrategi.
Just det ja, vi får inte glömma vår biodling! Vi har taket fullt av bikupor, dels för få god honung till restaurangen, men självklart främst för att hjälpa de hotade bina.
Slutligen, vad är du personligen mest stolt över på kontoret?
Det måste jag nog säga är den tydliga känslan av att det här är vårt kontor, det är liksom Orkla Foods Sveriges hem. Det är inget jättelyxigt kontor, utan det är en kontorsmiljö sprungen ur våra rötter - jordnära entreprenörer från små bruksorter. Nu går det inte att ta miste på att vi jobbar på ett företag där maten och drycken står i fokus.
Klicka här för att se alla nomineringar i Sveriges Snyggaste Kontor 2016
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.