Mindre än en tiondel är mest kreativa på jobbet
Enligt en undersökning gjord av det digitala innovationshuset Epicenter är inte jobbet den miljö man känner sig mest kreativ i. Istället är det på andra platser kreativiteten flödar som mest. En gemensam nämnare är alltså att kreativa tankar kommer till oss när vi är i andra miljöer än de som vi normalt arbetar i.
Skriven av Henrik Ekberg 2016-09-19 | Arbetsliv
– Vi vill förstå hur kreativitet föds och flödar men också vad som dödar kreativitet. Lärdomarna kommer vi att använda för att vidareutveckla nästa generations upplevelser i Epicenter, säger Liselotte Appel, vice vd på Epicenter.
Undersökningens resultat diskuterades i slutet av april i samband med Epicenters ettårsfest, där även en Think tank om kreativitet fördjupade diskussionen.
Slutsatserna från undersökningen:
Platsen är viktig för kreativitet.
Särskilt intressant är att över 90 procent svarade andra platser än "kontoret" eller "jobbet". Gemensam nämnare för de flesta av svaren är: inte på jobbet, avslappnad, själv, behöver inte tänka. Vilket är raka motsatsen till de flesta professionella miljöer där man istället är på jobbet, tillsammans med andra och där man förväntas komma på bra idéer.
Man kände sig mer kreativ på vissa plaster där sängen kommer på första plats följt av dusch, bar, resa och utomhus. Bland andra populära platser för kreativitet finns gymmet, köket, badkaret, flygplan, yoga, båtar och i skogen. Andra vanligt förekommande svar är caféer, hotell, stränder, seminarier, workshops, museum, mötesrum och faktiskt: på kontoret.
Vad vi gör påverkar hur lätt det är att komma på bra idéer
Inte bara platsen är viktig utan även vilken aktivitet som genomförs. Vad vi gör och i vilken sinnesstämning vi befinner oss påverkar graden av kreativitet väsentligt. De flesta nya idéer kommer när respondenterna sover, duschar, promenerar, lagar mat, joggar, diskuterar, dricker alkohol, dagdrömmer, sjunger, lyssnar på musik eller podcasts. Några av de vanligast återkommande temana var: när jag är bakfull, i drömmar, när jag är stressad, när jag är i en akut situation och måste agera, i diskussion med andra eller annat aktivt sökande under press. Men även plötsliga snilleblixtar, utan att personen förstår varför idén uppkom är ett vanligt svar. Andra vanliga svar är: när jag inte förväntas vara kreativ, i grupp med andra, vid flow, utan stress (till exempel på semester), när jag får fria händer, när man har ansvar, när man känner att ens tankar respekteras.
Tiden på dygnet är viktig
Det finns få som är som mest kreativa direkt när de vaknar på morgonen, endast en procent, medan 25 procent säger att de är som mest kreativa på kvällen eller natten innan de ska somna, resterande 74 procent är mest kreativa på dagen.
Problemlösning och unika snilleblixtar föds i olika miljöer
Det finns olika typer av kreativa processer och idéer där till exempel "att lösa ett professionellt problem" verkar gå lättare om det finns en tydlig problemformulering, och man arbetar i en grupp. Blir gruppen för stor verkar kreativiteten minska. Det är viktigt att vara motiverad och respekterad i gruppen. Tidspress, men även disciplin verkar öka kreativiteten hos många respondenter med svar som: "när man måste hitta en lösning". Men även motsatsen återfinns i flera svar: "kreativitet kräver andrum". Även lättja eller viljan att ta en genväg verkar öka kreativiteten enligt flera respondenter i studien. Helt nya, oväntade idéer, eller "snilleblixtar" verkar oftare uppstå när skaparen är ensam, i en avslappnad eller annorlunda miljö där han eller hon inte förväntas skapa.
Olika personers kreativitet stimuleras av olika saker
Vi är långt ifrån lika när det gäller vad som gör oss kreativa. Även den kreativa processen ser väldigt olika ut för olika personer. Management-gurun Peter Drucker har i "Managing Oneself" identifierat olika sätt där vissa föredrar att sitta och fundera medan andra ritar och skapar symboler, andra läser eller skriver medan andra driver den kreativa processen bäst i tal.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.