Handelsområde med människan i centrum

För 50 år sedan grundades Högsbo-Sisjö företagarförening. Då var det en industri­förening och mycket har hänt sedan dess. Föreningens chef Lars Holst berättar om förändringen av och framtiden i Högsbo och Sisjön.

Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2016-05-07 | Näringsliv

Dela på linkedIn

Artikelbild

Lars Holst, chef för Högsbo-Sisjö företagarförening, vill skapa goda kontakter mellan företagen i området.
Bild: Maria Olsson Äärlaht


Högsbo-Sisjö industriförening startades 1966 och området präglades av tung industri. Nu har man 300 medlemmar och en helt annan inriktning.

– Handeln här ute är relativt ny och har expanderat mycket de senaste tio åren. Man har gått från ett renodlat industriområde till ett blandområde som har blivit som en liten stad, säger Lars Holst.

I dagsläget planeras bostäder både i Högsbo och i Sisjön, bland annat på grund av den stora bostadsbristen i centrala Göteborg.

– Kommer det in bostäder i ett område är det positivt då det dels i regel innebär en allmän uppsnyggning av området, och det dels skapar underlag för nya etableringar, säger Lars Holst.

I Högsbo finns möjligheten att skapa bostäder på den tidigare skjutbanan och i Sisjöområdet planeras bostäder söder om Datavägen, ett projekt som går under namnet Sisjödal.

– Allt eftersom det byggs lägenheter uppstår behov av en helt ny typ av näringar, till exempel restaurang och förskola. Dessutom gör det att det kommer röra sig mer folk här på kvällstid, säger Lars Holst.

Expansionen av handeln fortsätter under året med etablering av både Biltema och Bauhaus i Sisjön. ­Etableringarna blir nya dragplåster till området.

– Som konsument vill du åka till ett område där du har ett så brett utbud som möjligt. Vi försöker förklara för företagen att det därför är positivt att få hit konkurrenter, ju fler företag som håller på med det du gör, ­desto attraktivare blir området, säger Lars Holst.

"Kollektivtrafiken är definitivt en utmaning"


En utmaning för området är trafiksituationen. I dagsläget är många av områdets besökande och arbetande bilburna.

– Kollektivtrafiken är definitivt en utmaning, vi arbetar för att uppmärksamma situationen för politiker och tjänstemän, säger Lars Holst.

Han menar att kollektivtrafiken behöver finnas på plats redan när människor börjar flytta in i området.

– Om lösningen inte finns här när de flyttar in kommer de att tillgodose sina resvanor med bil och då spelar det ingen roll om det kommer bra kollektivtrafik, för det tar emot att ändra det beteendet, säger han.

– Vi har initierat en väldigt bra dialog med Västtrafik och både gjort en bakgrundsanalys och gett dem grund för hur det kan komma att se hur här om några år.

Även biltrafiken innebär en utmaning då Söderleden är tungt belastad. Lars Holst ser dock möjligheter i och med områdets närhet till Mölndal. Där finns nämligen planer på ett projekt som kallas Lunnegården där det ska bebyggas ett stort område vid Fässbergsmotet.

– I så fall skulle det bli nya vägar som ansluter till Stora Åvägen i Sisjön, vilket gör att man skulle kunna komma in i området bakvägen, säger Lars Holst.

I sommar börjar också arbetet med ett nytt additionskörfält på Söderleden, och Sisjömotet ska byggas om.

– Det kommer att vara lite knöligt under byggtiden, men det får man offra för att det ska bli bra när det är färdigt, säger Lars Holst.

För att skapa goda kontakter mellan företagen i området har företagarföreningen aktiviteter som bland annat Sisjöminglet, Frukostakademien och – det senaste tillskottet – Kompetensakademien. Där har man varje gång ett tema som företagarna i området får lära sig mer om. Vilket tema det blir avgörs genom enkäter med företagarna själva.

– Vid vårt första tillfälle i februari hade vi tema försäljning och lät några företag i området som lyckas bra på den punkten komma hit och sprida sin kunskap. Vi tror att ju mer företag samarbetar med varandra, desto större chans har de att lyckas, säger Lars Holst.

Gott samarbete


Företagarföreningen har även ett gott samarbete med fastighetsägarna i området, 15 av dem är medlemmar.

I samband med 50-årsjubileumet byter företagarföreningen logotyp, och ersätter skorstenar med ett hjärta.

– Innan hade logotypen en industrikänsla. Nu vill vi visa en annan karaktär och sända ut signalen att det här är ett handelsområde med människan i centrum. Det har gått 50 år sedan vi startade och nu sätter vi ner pinnarna för de kommande 50 åren.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration