Nyputsad och prisad köpcentrumpärla

Det har tagit mer än fyra år – men nu är det äntligen klart. Sveriges första designorienterade köpcentrum finns i Sollentuna. Och lagom till invigningen prisades man av Skönhetsrådet.Vi besökte Sollentuna Centrum som i år räknar med att ta emot cirka sex miljoner besökare.

Skriven av Eddie Ekberg 2010-01-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn

Artikelbild

Målet med det nya Sollentuna Centrum är att det ska vara ett effektivt, elegant och modernt köpcentrum som är behagligt för alla sinnen – och som folk ska längta tillbaka till.
Bild: Thorbjörnsson+Edgren Arkitektkontor


Det har gått åt över en miljon arbetstimmar att bygga nya Sollentuna Centrum, men nu i mars är det helt färdigt.

Köpcentrumet är Sveriges första designorienterade köpcentrum med totalt 130 butiker. Stort fokus har lagts på att skapa ett avstressat köpcentrum där kunden ska kunna njuta och uppleva.

En person som verkligen njuter nu när man har slagit upp portarna är Sollentuna Centrums marknadschef Christina Blomberg.

– Det känns riktigt bra, det har faktiskt blivit ännu bättre än vad vi hoppades på. Uppdraget var att skapa ett sinnligt köpcentrum och det tycker jag verkligen att vi har lyckats med, säger hon.

Fyra olika shoppingstråk


Mycket tid och engagemang har lagts ned på material­val och utformning, allt med syftet att skapa en helt unik shoppingmiljö. Centrumlayouten innefattar fyra olika shoppingstråk som alla har sina egna uttryckssätt med färg, form och butiksutbud. De olika shoppingstråken har utformats med inspiration ur olika livsstilar och hur de påverkar kundens shoppingbeteende.

– Vi på Steen & Ström jobbar hårt med att ta reda på hur framtidens köpcentrum ska se ut och hur konsumenterna vill shoppa i framtiden. Det är resultatet av omfattande undersökningar som ligger till grund för hur Sollentuna Centrum utformats, säger Christina Blomberg.

Plan två är inrett helt i trä från golv till tak. Golvet är av massiv jatoba och möter väggar och tak av körsbärspanel. I väggarna finns också ett antal inbyggda sittytor som erbjuder en stunds vila och avkoppling.

– Vi vill här erbjuda njutningsfull shopping, varje stråk ska ge en ny upplevelse som förstärks med materialval och musik, textilier och färger, säger Christina Blomberg.

Ska bjuda på musikupplevelser


Själva invigningen av Sollentuna Centrum var rejäl och pågick under fyra dagar. Bland annat spelade Bo Kaspers Orkester i köpcentrumets hjärta Oasen, omgärdade av ett stort vattenfall, exotiska palmer och växter. Tanken är också att Oasen i framtiden kan utgöra en musikscen även för mer okända talanger.

– Mycket i nya Sollentuna Centrum kretsar kring upplevelser, och därför vill vi bjuda våra kunder på upplevelser i form av musik, sådan som tilltalar vår målgrupp samtidigt som vi ger nya talanger en chans att synas, säger Carl Isaksson, centrumchef på Sollentuna Centrum.
Artikelbild

Sollentuna Centrum har fått en bra start sedan nyrenoveringen. I mars ska man ha 130 butiker igång och man hoppas på 6,3 miljoner besökare i år.
Bild: David Schmidt


John R Johanson är visionären och arkitekten på Thorbjörnsson+Edgren arkitektkontor som ritat hela köpcentrumet. Tillsammans med ägaren Steen & Ström ville han skapa en köpcentrumupplevelse aldrig tidigare skådad i Sverige:

– Vi ville skapa en själ i Sollentuna Centrum, som ger kunden en helt ny typ av shoppingupplevelse, en upplevelse som man vill komma tillbaka till. Flera andra köpcentrum väljer en mer symmetrisk design, vilket vi har frångått, säger han.

När vi besöker det nya centrumet strax efter invigningen och pratar med marknadschefen Christina Blomberg har hon redan hunnit få en hel del reaktioner från besökare.

– De flesta tycker att det är väldigt snyggt. Och att det känns lugnt, skönt och rymligt. Och jag tycker själv att det stämmer bra, trots att det är mycket folk så känns det aldrig trångt här, säger Christina Blomberg.

Satsar på barnfamiljer


På Sollentuna Centrum har man satsat ordentligt på att förenkla för barnfamiljer. Bland annat därför har man en babylounge på tredje våningen, ovanför Oasen. Dit kan mammor och pappor ta med sina barn för blöjbyte, amning eller helt enkelt en lugn stund. Där kommer också att finnas olika spel för storasyskonen.

– Vi vill att alla ska känna sig välkomna till Sollentuna Centrum och därför så vill vi kunna erbjuda småbarnsföräldrar möjligheten att dra sig tillbaka en stund när det är dags att pyssla om de allra yngsta barnen. Vi ville också att det skulle vara enkelt för småbarnsföräldrar att kunna ta med sig barn och barnvagnar till vårt köpcentrum, och det var en av anledningarna till att det nybyggda parkeringshusets 1 500 parkeringsplatser är bland de bredaste i Sverige, säger Jonatan Carlring, development manager inom Steen & Ström.

Och som extra draghjälp i marknadsföringen lovordades Sollentuna Centrum strax före årsskiftet av Skönhetsrådet, som inte är speciellt kända för att ösa beröm omkring sig. Det var Skönhetsrådets sekreterare, den förre detta Sollentunabon Martin Rörby, som menade att köpcentrumet är ett av de allra bästa i Norden.

– Jag blev väldigt glatt överraskad av nya Sollentuna Centrum. Gallerian är den bästa i sitt slag, inte bara i Stockholm men kanske också bättre än köpcentrum i till exempel Köpenhamn, säger Martin Rörby.

Det är bland annat omsorgen om både invändiga och utvändiga detaljer där ingenting har lämnats åt slumpen som får Skönhetsrådet i Stockholm att ge en rejäl eloge åt nya Sollentuna Centrum.

– Jätteroligt. Det är ju ovanligt att Skönhetsrådet överhuvudtaget uttalar sig om köpcentrum. Att vi får det här erkännandet är ett bevis på att vi har fått det så som vi tänkt oss, säger Christina Blomberg.

Men det är inte meningen att man bara ska shoppa och äta i det nya centrumet. Man ska hålla sig i form också. Därför öppnar nu i januari Sats en träningsanläggning som kommer att erbjuda den vackraste utsikten i träningssammanhang – med fönster mot den gröna Oasen.

Ingen panik


I Sollentuna Centrum är cirka 90 procent av ytorna uthyrda, men enligt Christina Blomberg har man ingen "panik" när det gäller att hyra ut resten.

– Nu vill vi se vad våra kunder efterfrågar och vad som då eventuellt behöver kompletteras.

Hon nämner att en lampaffär vore trevligt och kanske någon ytterligare barnklädesbutik.

Under år 2010 beräknas antalet besökare uppgå till drygt sex miljoner och omsättningen ha ökat till 1,3 miljarder kronor. Dessutom har man ökat upptagningsområdet från cirka 200 000 till 450 000 personer.

– Tidigare var det ett stadskärnecentrum, nu är det ett regionalt köpcentrum för i princip hela norra Stockholm, säger Christina Blomberg.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration