Explorio – en nätshop i verkligheten

Du provar och känner på varorna i showrummet, köper dem på plats i webshoppen och får sakerna hemlevererade ett par dagar senare. Konceptet heter Explorio och finns snart i Stockholm.<br /> – Det här måste vara framtidens handel, säger delägaren och vd:n Roland Nordström.

Skriven av Therese Aronsson 2012-06-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn

Artikelbild


Bild: Berne Lundkvist


Konceptet är helt nytt och öppnar i Malmö i början av hösten. Ett kvartal senare är tanken att det ska öppnas ett varuhus i Älvsjö i Stockholm. Explorio är en mix av en traditionell butik och en webbutik.

– Vi tycker att de passar väldigt bra ihop, säger Roland Nordström, vd och delägare för Explorio.

En bit utanför stadskärnan öppnas varuhus med 300 butiker, där du inte får ta med dig varorna du köpt hem.

I butikerna finns inget lager och bara en vara av varje. Finns skor i flera färger finns storlek 36 i vitt, storlek 37 i svart och storlek 38 i brunt. Vitsen är att du ska kunna prova, känna och lukta på sakerna och sedan handla dem på webbshoppen via en dator, som finns i butiken. Det gör att du får varorna till ett lägre pris än i vanliga butiker och att du kan handla genom att dra ditt kort, som i de vanliga butikerna, när du betalar.

– 60 procent av dem som fyller sina varukorgar i nät­shoppar avbryter köpet när de måste skriva in CVV-­koden. De tycker att det känns för osäkert.

Tar bort nackdelarna


Grundarna har arbetat många år med handel och har följt e-handelns utveckling. De har sett både fördelarna och nackdelarna jämfört med traditionell handel. Fördelarna är att priserna är lägre och att du kan handla dygnet runt. Nackdelarna är just osäkerheten vid betalning, att det inte går att känna på varorna och att det är få som orkar handla i mer än tre webbutiker per dag, eftersom det tar tid att knappa in alla uppgifter. Och det är de nackdelarna som teamet bakom Explorio raderat. Där kommer du att kunna handla i de 300 butikerna och bara knappa in all information en gång, när du lämnar varuhuset.
Artikelbild

I butikerna finns bara en av varje vara. Här kan du prova och känna på alla saker. När du har bestämt dig går du till datorn i butiken och beställer varan via en webbutik till ett lägre pris än i traditionella butiker.
Bild: Berne Lundkvist


– E-handeln står bara för fem procent av handeln i dag. De flesta som har webbutiker kommer från tekniksidan och har mindre erfarenhet av hur man bedriver handel. Men e-handeln ökade tolv procent senaste året, så den är på väg uppåt. Vi kan göra mycket där, säger Roland Nordström.

Många vill vara med


Att hitta lokaler har inte varit särskilt svårt. Roland Nordström berättar att de är de enda som är intresserade att hyra lokaler om 10 000 kvadratmeter i utkanten av stan. Lokalerna bygger de sedan om till moderna varu­hus. Och butikerna står på kö för att få vara med.

– Sedan vi gick ut med det här i mars har vi fått 700 ansökningar till första varuhuset. Nu testar vi hur bra de är på utbud, leveranser och reklamationer. Sedan väljer vi ut en bra mix. I augusti kommer det att vara helt klart. Det blir inte de stora kedjorna utan de mellanstora butikerna, säger han.

I varuhusen kommer det även att finnas café, sallads­bar, glassbar och liveartister som uppträder för besökarna.

Ambitionen är inte bara att sprida sig över Sverige. Målet är världen.

– Någon kallade det för Ikea-varning, och det stämmer nog. Det är ett smart koncept som vi är först med och vi har förutsättningar att också bli störst. Vi kallar även hela handelskonceptet Explorio, säger Roland Nordström.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration