Nye vd:n vill visa upp Kistas styrkor
Långsiktiga visioner i all ära. Men den nye vd:n för Kista Science City AB vill även lyfta fram det kortsiktiga; det som går att göra här och nu. – Det är lätt att man fastnar i visionstänket och glömmer av hur vi bättre kan visa upp Kista redan i dag, säger Johan Ödmark.
Skriven av Henrik Ekberg 2015-08-01 | Näringsliv
Visionstänkande i all ära, men det handlar också om att jobba med det som går att göra här och nu, menar Johan Ödmark.
Bild: Henrik Ekberg
När Lokalnytt träffar Johan Ödmark i Nod-huset i Kista har han arbetat i en månad på sin nya tjänst som vd för Stiftelsen Electrum och Kista Science City AB. Han berättar att uppdraget så här långt känns bra, men att han behöver förkovra sig lite mer på ICT-området.
– Det är så många förkortningar och olika termer som jag inte känner till. Men det lär jag mig snart. Jag har själv inte en akademisk bakgrund, så inom det området behöver jag också skaffa mig mer kunskap. Universitetet och högskolan spelar viktiga roller här.
Marknadsföra och utveckla
Johan Ödmark, som efterträdde Thomas Andersson, kommer närmast från en tjänst som seniorkonsult på kommunikationsbyrån Reformklubben. Han har varit konsult sedan 2007 och därförinnan bland annat borgarrådssekreterare och kanslichef i Stockholms stad samt chef för samhällskontakter på Sabo. Kista Science City AB är en liten organisation med knappt en handfull anställda vid kontoret i Atrium Ljungbergs Nod.
– Det innebär att det är viktigt att fokusera på det som är vår uppgift; nämligen att marknadsföra och utveckla regionen genom att agera som kontaktyta och katalysator för verksamheterna här i området.
I våras påbörjade Kista Science City AB ett omfattande visionsarbete med sikte på 2045. Syftet med satsningen är att säkerställa att regionen Kista Science City behåller sin ledande position inom ICT i världen.
– Vi behöver uppdatera vårt visionsarbete. Nästa år fyller Stiftelsen Electrum 30 år. När Stiftelsen startades upp började Kistas framgångssaga. Men nu måste vi ta nästa steg. Det ska vi bland annat göra med Urban ICT Arena som är ett sätt att visa upp digitaliseringens möjligheter för samhällsutvecklingen, menar han.
Vill visa upp bredden
Urban ICT Arena är en samverkansarena där en rad aktörer ingår; Stockholms stad, Stockholms läns landsting, Länsstyrelsen, Ericsson, IBM, Kungliga tekniska högskolan, Stockholms universitet och Swedish ICT.
– Förutom testverksamhet för exempelvis mobila tekniker, 5G, så vill vi visa upp ny teknisk tillämpning inom andra områden, som till exempel bostadsbyggande, vård, omsorg och kultur. Vi vill visa upp bredden och samhällsnyttan. Detta ska konkretiseras genom olika stationer och till våren kan det bli verklighet.
Den andra delen som upptar Johan Ödmarks tid just nu är frågor om stadsmiljön och om själva planeringen av området. Där krävs ett samarbete mellan företagen och fastighetsägarna.
– Det ska vara snyggt och funktionellt här, det är lätt något man glömmer. Det är även viktigt att titta på detaljplaner och planera hur vi vill att området ska utvecklas. Jag tycker vi även behöver branda Kista mer. När man kommer hit ska det synas att man har kommit till ett av världens främsta ICT-kluster. Det gör det inte i dag.
Kan du nämna någon större framtida företagsetablering?
– De är många små företag som flyttar hit och jag skulle kunna säga att den största och viktigaste etableringen kan vara 44 små. Ericsson och andra större bolag är jätteviktiga, men vi får inte glömma de små. De stora företagen dominerar säkert bilden av Kista, men jämfört med för 20 år sedan så finns en större mångfald i dag.
Liksom i övriga landet är Kista i stort behov av bostäder. Det gäller att skapa en miljö som lever dygnet runt. Och just nu byggs det mycket bostäder, vilket är bra enligt Johan Ödmark. Men han tillägger också att man måste bygga smart.
– Det är viktigt att vi fortsätter att vara modiga. Det måste finnas en entreprenöriell känsla i Kista. Vill någon bygga en spektakulär byggnad så ska det vara möjligt att göra det. För det är just det som är Kistas styrka.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.