Exklusiva Bibliotekstan lockar de främsta varumärkena
Det händer mycket i exklusiva Bibliotekstan i Stockholm. De senaste veckorna har Hufvudstaden skrivit hyreskontrakt med både Chanel och brittiska Hackett. Och mer är att vänta. Även när det gäller gatumiljön. – Vi vill att även tvärgatorna blir gågator, säger Emanuel Westin, affärsutvecklingschef för butiker på Hufvudstaden.
Skriven av Henrik Ekberg 2015-08-01 | Näringsliv
Nordens främsta shoppingkvarter vad gäller de mer lyxiga varumärkena finns kring Biblioteksgatan och Norrmalmstorg i Stockholm.
Bild: Hufvudstaden
Kvarteret Bibliotekstan, kring Biblioteksgatan och Norrmalmstorg, har en lång historia av exklusiv shopping. Faktiskt ända tillbaka till 1885, då Biblioteksgatan fick sitt namn. Hufvudstaden är den stora fastighetsägaren i Bibliotekstan med cirka 70 procent av det totala beståndet. Ambitionen från fastighetsbolaget är att ständigt utveckla området med såväl internationella som nationella prestigefyllda varumärken. Vid en rundvandring i området upptäcker man namn som Prada, Ralph Lauren, Michael Kors, Stella McCartney, Hugo Boss och Gucci. Men även skandinaviska Acne, Cos, Hope och Malene Birger.
– Inom segmentet premium och lyx så har Bibliotekstan det främsta utbudet i Norden, med hård konkurrens från Ströget i Köpenhamn. Men faktum är att de främsta varumärkena väljer Stockholm före Köpenhamn och det är ett kvitto på dragningskraften här, säger Emanuel Westin.
Prada och Chanel
Ett gott exempel är Prada som öppnade en 650 kvadratmeter stor butik i hörnet Mäster Samuelsgatan/Birger Jarlsgatan för två år sedan. Ytterligare ett exempel är Chanel som också valde Stockholm och Bibliotekstan för sin första Norden-butik. Etableringen av det franska modehuset, grundat 1910 av Coco Chanel och med Karl Lagerfeld som chefsdesigner, blev klar i mitten av september i år. Under våren 2016 kommer Chanel att öppna upp en 170 kvadratmeter stor butikslokal på Birger Jarlsgatan 7. Dagen efter kungörandet av Chanel-etableringen presenterade även Hufvudstaden Hacket som ny hyresgäst. Det brittiska varumärket grundades 1979 av Jeremy Hacket och har blivit en favorit hos de engelska kungabarnen och fokus ligger på klassisk herrekipering som rugbytröjor, tweedplagg och kostymer.
– Det känns extra kul att stärka upp med ett starkt varumärke inom herrekipering, säger Emanuel Westin.
Hur gör ni för att locka dessa aktörer?
– Vi jobbar hårt med att uppvakta dessa aktörer. Men det handlar inte enbart om att locka till sig internationella lyx- och premium-varumärken, utan vi vill ha en mix där Birger Jarlsgatan främst attraherar internationella lyxvarumärken, Biblioteksgatan med stora starka premium-varumärken, tvärgator med lite högre svenskt och skandinaviskt mode och bort mot Norrlandsgatan vill vi ha sport- och outdoor-butiker. Hittar vi den mixen, tillsammans med kaféer och restauranger, då tror jag att vi har ett attraktivt utbud för kunden. Det ska vara intressant, kommersiellt och ha ett nyhetsvärde. Vi har ett mikro-tänk för varje gata och kvarter.
Lite extra
I Bibliotekstan finns flera flaggskeppsbutiker, men Emanuel Westin vill inte kalla dem så.
– Kunderna ska känna att de får lite extra i alla butiker i Bibliotekstan. Utbudet ska vara unikt, det är vår strävan. Ta till exempel Filippa K, som har flera butiker på olika ställen, men just den här i Bibliotekstan ska vara speciell och ha ett unikt utbud. Bibliotekstan är egentligen bara ett samlingsnamn, det är varumärkena som står i centrum och som skapar handelsplatsen.
Några vakanser finns egentligen inte i Bibliotekstan. Det gör att Emanuel Westins arbete mer handlar om affärsutveckling än om uthyrning. Det gäller att hitta lösningar som utvecklar handelsplatsen; om att tillskapa och frigöra ytor snarare än att hyra ut tomma ytor. Ändå handlar det uteslutande om topphyror, det finns till exempel hyror på över 20 000 kronor per kvadratmeter i Bibliotekstan. Då gäller det förstås också att butikerna är tillfreds med försäljningen.
– Etablerar vi rätt varumärken så ger det en rejäl skjuts i profileringen av området. Men för att ta det till ytterligare en nivå jobbar vi nu också med gatumiljön tillsammans med Stockholms stad. Vi vill göra om tvärgatorna till gågator för att kunderna ska känna sig mer välkomna och för att butikerna ska öka omsättningen ytterligare. Förhoppningsvis kommer det att hända saker på det planet framöver.
Har ni några fler etableringar på gång?
– Det är mycket på gång. Vi kommer till exempel under hösten att presentera ett internationellt känt varumärke inom premium-segmentet. Det är redan signat och klart. Generellt sett ser vi en ökad efterfrågan från internationella varumärken. Men det är långa processer …
Att kunna erbjuda butiker och restauranger i världsklass är förstås också viktigt för kontorsuthyrningen. I Bibliotekstan finns det gott om advokatbyråer, finans- och investmentbolag.
– Kontorslokalerna är egentligen ganska lika i centrala Stockholm och kan man då erbjuda en trevlig restaurang och en butik i gatuplan så underlättar det uthyrningsarbetet. Vi har också väldigt låga vakanser på kontorslokaler i Bibliotekstan.
Har du någon drömetablering?
– Jag skulle nog säga att den redan har uppfyllts i och med Chanel. För det var faktiskt en dröm. Men visst drömmer vi vidare, det finns många fler varumärken som är intressanta.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.