Mood Stockholm – en stad i staden

Ute är inne. Med stengolv, parkbänkar och varierade butiksfasader ger kvarteret Mood Stockholm känslan av att vara utomhus. <br /> – En hund kissade på muren, det är bästa betyget vi kan få, säger centrumchefen Annika Ljungberg skrattande.

Skriven av Therese Aronsson 2012-06-01 | Näringsliv


Artikelbild

Mood Stockholm är mycket, men framförallt är det en unik mötesplats, med en mix av den bästa maten, hög service och butiker som inte finns i andra handelsplatser", säger Annika Ljungberg.
Bild: Therese Aronsson


Sedan ett halvår tillbaka har Stockholm en ny handelsplats, en stad i staden. Den heter Mood Stockholm och har snabbt blivit populär för både shopping och umgänge över en bit mat.

– Det har blivit väldigt lyckat. Vi har haft många besökare och responsen har varit bra, säger Annika Ljungberg, centrumchef för Mood Stockholm, som ägs av AMF Fastigheter.
"Det är en fantastisk stämning. Vi har väckt upp ett område som tidigare kändes dött."
För att skapa en stadskänsla har inspiration hämtats från klassiska engelska butiker med träfasader i olika färger. Golven är i granit, parkbänkar och träd står längs "gatorna", solljus lyser in genom stora taklanterniner, papperskorgarna är designade för utomhusbruk och skyltar i golvet påminner om gatubrunnar. Snart ska det även planteras konstgräs och en stadskarta ska sättas upp som visar var butikerna ligger.

– Atmosfären är som i en stad. Den ena fasaden är inte den andra lik. Bästa betyget var när en hund kissade på muren, den trodde att den var utomhus, skrattar Annika Ljungberg.

Kvarteren är kantade av konst, allt från stora statyer, ljusspel i taket, mässingsrör som slingrar sig runt väggarna och collagemålningar. Hela konceptet på Mood Stockholm är signerat Karolin Forsling, retailchef på AMF Fastigheter. Tankarna på Mood Stockholm föddes för cirka fem år sedan.

Något fattades


– Vi tyckte att det var något som fattades här. Vi såg en möjlighet att ta en ny helhetssyn och utveckla hela fastigheten och kvarteret runtomkring. Det har inte byggts någon ny handelsplats på över 20 år i Stockholm city. Samtidigt växer Stockholms län med 35 000 personer per år, så det kommer fortsätta att finnas en bra grund för Mood Stockholm, säger Annika Ljungberg.

Butikerna är indelade i tre stadsdelar, tre prisgrupper, som kallas everyday, desire samt wishing. Här har de stora kedjorna bannlysts och i stället har de valt märken som man inte hittar på så många fler ställen. För att kunna vara flexibla och komplettera med butiker som saknas har några lokaler öronmärkts för pop up-butiker.
Artikelbild

Anika Ljungberg berättar att de har hämtat inspiration från hotellens lounger och flygplatsernas snabba flöden.
Bild: Therese Aronsson


– Det har varit ett jättestort intresse från butikernas sida, och ännu större efter att vi har öppnat.

Men Annika Ljungberg förklarar att Mood Stockholm är mycket mer än bara butiker. Här går det att få mat serverad av Sveriges topp tre-krögare, som till exempel Melker Andersson i hans Vigårda. Det har även satsas mycket på att skapa en trendig after work.

– En av toaletterna har omklädningsrum och hårfön för dem som villa byta om från arbets- till festkläderna. Dj:s spelar musik i delar av kvarteret och restaurangerna är överfulla med människor, det går knappt att ta sig in här. Det är en fantastisk stämning. Vi har väckt upp ett område som tidigare kändes dött.

Kojor för möten


Flera uteserveringar har byggts upp. Kojorna ute på den lummiga terrassen är inte till för fåglar utan för möten. Åtta personer får plats där inne. Terrasserna är ljudsatta med fåglar och lejon och inomhusmiljön är doftsatt med citrus. Alla toaletter är unika och det finns en dimensionerad för barn med en sagovärld i ­taket. Och det ska vara rent och snyggt där.

– Mammor låter sina bebisar krypa på golvet på toaletterna, då upplevs det som rent, skrattar Annika Ljungberg.
Artikelbild

Kvarteren är kantade av konst, allt från stora statyer, ljusspel i taket, till mässingsrör som slingrar sig runt väggarna och collagemålningar.
Bild: Therese Aronsson


Att många känner att tiden inte räcker till har Mood Stockholm tagit till sig och utformat en Concierge där du kan få hjälp med det mesta, som läxläsning, kniv­slipning, hundpassning och personal shopper.

Hon förklarar att utvecklingen av köpcentrum och handelsplatser går mot mer mat, tjänster och service kombinerat med butiker, där allt finns under samma tak. Konsumenterna är ute efter upplevelser och det är de små detaljerna som gör skillnaden.

– Vi har också skapat ett Mood Stockholm Magazine där vi skriver om nya trender och sociala medier blir allt viktigare för att nå ut till kunderna, säger Annika Ljungberg.

– Mood Stockholm är mycket, men framförallt är det en unik mötesplats, med en mix av den bästa maten, hög service och butiker som inte finns i andra handelsplatser, sammanfattar hon.




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration