Riksförsäkringsanstalten – ett unikt funkispalats

Kvadratiskt yttre och ovalt inre. Riksförsäkringsanstalten är ett av arkitekten Sigurd Lewerentz banbrytande projekt. – Det är ett speciellt hus som inte går obemärkt förbi, säger arkitekten Erland Montgomery.

Skriven av Therese Aronsson 2012-10-25 | Näringsliv

Dela på linkedIn

Artikelbild

Modern. "Det är en fantastisk Lewerentz-byggnad. Det var anmärkningsvärt hur modern den var när den byggdes", säger Erland Montgomery.
Bild: AIX Arkitekter


Utifrån är huset en vit kub med kvadratiska fönster i djupa fönsternischer. När man går in genom porten öppnar sig en oval innergård. På andra sidan gården ligger trappan som tar dig in till kontoren. Till skillnad från utsidan är fönstren mot gården stora för att ge ljus åt arbetsplatserna. Det gör också att de som är på väg in syns av dem som arbetar i huset.

– Det är en ovanlig byggnad som sticker ut. Det har den alltid gjort. När den var ny var den enastående och kallades för Stockholms funkispalats i tidningarna. Det var en ny stil och nya material, allt var modernt, säger Erland Montgomery på AIX Arkitekter.

Grönlandet Södra 13, som fastigheten heter, är på 8 200 kvadratmeter och ligger på Adolf Fredriks kyrkogata 8, mitt i centrala Stockholm. Den byggdes 1932 åt Riksförsäkringsanstalten, dagens Försäkringskassan.

Funktionalismen slog igenom med Stockholms­utställningen 1930 och Riksförsäkringsanstalten var den första stora offentliga byggnaden i funkisstil i Sverige. Arkitekten bakom hette Sigurd Lewerentz och var också en av de drivande aktörerna bakom Stockholmsutställningen. Han är en av Sveriges, internationellt sett, mest kända arkitekter och varje år kommer arkitekter från andra länder för att titta på just det här huset.

"Udda och banbrytande"


– Han var inte folklig eller inställsam utan snarare udda och banbrytande. Under sin långa yrkeskarriär bytte han stil flera gånger; från nationalromantik till klassicism och funktionalism för att landa i en personlig expressionistisk stil på 1960-talet.
Artikelbild

Unikt. "Glasklädda byggnader byggs i parti och minut, men det här är något unikt, ett kontoratt identifiera sig med", säger Désirée Walkenström.
Bild: Per-Erik Adamsson


Fastigheten skilde sig på fler sätt från dåtidens kontorshus, till exempel finns det inte någon hierarkisk uppdelning, inget stort och tjusigt chefsrum. Alla arbetsplatser är likvärdiga med bra ljus och bra arbetsförhållanden. Högst upp finns en indragen takvåning som ger plats åt en terrass på typiskt funkismanér.

– Det är en fantastisk Lewerentz-byggnad. Det var anmärkningsvärt hur modern den var när den byggdes. På ett foto från 30-talet står en ny T-ford parkerad utanför. Trots att bilen är splitterny ser den gammal ut i kontrast till det moderna huset, säger Erland Montgomery.

Han berättar att Sigurd Lewerentz senare blev ägare till Idesta, en fabrik i Eskilstuna som bland annat till­ver­kade dörrar, glaspartier och T-banespärrar. Riks­för­säk­rings­anstalten blev ett pilotprojekt där han testade sina patent.

– Det blev två flugor i en smäll. Fabriken gjorde att han blev mer ekonomiskt obunden än andra arkitekter och kunde göra det som han tyckte var rätt. Passade inte galoscherna så fick det vara.

Stannade kvar till 2008


Hyresgästen Riksförsäkringsanstalten, och senare Försäkringskassan, var nöjda och lämnade inte byggnaden förrän 2008. Under en kortare period har Praktikertjänst tillfälligt hyrt lokalerna, men flyttar ut nästa år. Då passar fastighetsägaren Fabege på att göra i ordning lokalerna för en eller alternativt två kommande hyresgäster. 2014 beräknas lokalerna stå färdiga för inflyttning och just nu pågår uthyrningsarbetet.

– Glasklädda byggnader byggs i parti och minut, men det här är något unikt, ett kontor att identifiera sig med. Jag tror att det kan locka till sig alla typer av företag. Det är ett unikt tillfälle att kliva in här, säger Désirée Walkenström, uthyrningsansvarig på Fabege.

Men att göra om är inte alltid så lätt. Fastigheten har kulturminnesskydd av högsta klass. Det gör att det finns hårda restriktioner för vad man får och inte får göra med byggnaden. Därför vill Fabege nu enbart genom­föra väl valda insatser så att kulturhistoriska värden bevaras.

– I den här byggnaden kan man inte riva hur som helst, man måste uppskatta huset som det är. Känner man till funktionalismen är det en pärla. Här finns en atmosfär som man känner av direkt när man kommer in. Det är en exklusiv byggnad som kan bli en del av före­tagets varumärke, säger Erland Montgomery.

Bättre tillgänglighet och brandsäkerhet


Bland annat ska entrén bli mer tillgänglig så att rullstolsburna ska kunna ta sig in i byggnaden och brandsäkerheten ska förbättras. Sedan kommer det också bli anpassningar till de blivande hyresgästerna. Det gäller dock att hitta lösningar som senare kan återställas.

Många av husets detaljer är bevarade. Désirée Walkenström berättar om den runda spiraltrappan med djupa trappsteg, som gör att man skrider upp och ner. Klockorna på var sin sida om innergården finns kvar och påminner om myndighetstiden. Från terrassen på nionde våningen ser du ut över stadens tak och du ­inser hur centralt fastigheten ligger.

– Läget är lysande med bara fem minuters gångväg till Centralstationen och här finns ett antal parkeringsgarage att välja på. Området är dessutom fullt av trevliga restauranger, säger Désirée Walkenström.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration