Sollentuna Centrum utmanar sinnena

I Sollentuna Centrum kan du se en unik interiör, höra väl vald musik, känna doften av nejlikor och på speciella torsdagar få smaka på mat och dryck.<br /> – Tillsammans ger det en skön shoppingkänsla, säger centrumchefen Carl Isaksson.

Skriven av Therese Aronsson 2012-05-01 | Utveckling


Artikelbild

Sollentuna Centrum har både fått ICSC Shopping Center Award och Red Dot Award. "Utmärkelserna är ett bevis på att vi har gjort något bra. Det är väldigt roligt att det uppskattas", säger centrumchefen Carl Isaksson.
Bild: Therese Aronsson


EAN-koden i spräckliga färger är Sollentuna Centrums kännetecken. Strecken genomsyrar hela centrumet. Nyligen prisades den grafiska profilens skapare Gabor Palotai av Red Dot Award i kategorin Corporate design. Köpcentrumet har även fått pris för sin ombyggnad av ICSC Shopping Center Award i kategorin Refurbishment/Extension small/medium.

– Utmärkelserna är ett bevis på att vi har gjort något bra. Det är väldigt roligt att det uppskattas, säger Carl Isaksson, centrumchef på det Steen & Ström-ägda köpcentrumet.

Första året efter ombyggnaden ökade antalet besökare med 50 procent och omsättningen med 80 procent. Det visar att även besökarna uppskattade moderniseringen.

Flera olika miljöer


Det finns en tanke bakom utförandet. Besökarna ska komma in i olika miljöer i olika delar av köpcentrumet. I gatuplan har vi en del med kalkstensgolv och glas och en annan del med mer glas och kalkstenen som en bröstning. Här finns klassiska butiker för dagliga inköp med fokus på service som tele, elektronik och resor. Här finns också en saluhall med bageri, blomsterhandel, systembolag, apotek, ost- och delikatesshandel, hälsobutik och Ica Kvantum.
Artikelbild

I Sollentuna Centrum kan du se den väldesignade interiören, lyssna på inspirerande musik, känna doften av nejlkor och bli bjuden på mat.
Bild: Therese Aronsson


På plan två är både tak, väggar och golv i massivt trä och här erbjuds ett premiummode för kvinnor. Tanken är att både ha ett bra basutbud och ett antal varumärken som sticker ut, som Marc O’Polo, Designers Loft, Foot Light och Noa Noa.

Det finns även ett stråk med heltäckningsmatta och böljande textilier i taket. Det är en speciell avdelning med hudnära butiker som säljer underkläder, kosmetika och skönhetsbehandlingar.

– Vår huvudmålgrupp är en kvinna som är mån om sin hälsa och sitt utseende. Det är hon och hennes familj som kommer hit. Det hon omger sig med och vill ha kan vi erbjuda, berättar Carl Isaksson.

Förutom en bra butiksmix vill Sollentuna Centrum ge besökarna en känsla som särskiljer sig från vanliga köpcentrum. Man vill utmana de fem sinnena.

Ljudanläggningen har uppgraderats och i två stråk testas nu ett helt nytt sätt att arbeta med dofter. ­Maskiner ska ge ifrån sig doftande naturämnen som förstärker shoppingupplevelsen. I trästråket är det en doft av cederträ som lyfter träkänslan, och i stråket med ­heltäckningsmatta används doften av nejlika.

– Än så länge har det uppfattats som positivt, men tanken är inte att man ska reagera på dofterna, utan de ska bara ge en förnimmelse. Det är inget hokus pokus, det ska skapa en helhet som tillsammans med det man ser och hör ska ge en skön känsla.

Mingel med mat och dryck


För att även utmana smaklökarna har det införts ett nytt koncept, månadens mingel, där köpcentrumet bjuder besökarna på något att dricka och äta, som ­tagits fram med hjälp av någon av restaurangerna. Det hålls en torsdagskväll i slutet av varje månad och då händer det även saker i butikerna. Det kan vara att en leverantör bjuds in och visar upp nya produkter, eller att de har speciella rabatter.

– En kväll i månaden vill vi göra något extra för våra besökare, och det här är vårt sätt, säger Carl Isaksson.

Skön atmosfär i centrumets hjärta


Det finns ett stort fokus på mat även andra dagar. I oasen, centrumets hjärta och foodcourt, finns tio matkoncept. Gästerna kan sedan sitta och äta omgivna av drygt 600 växter och ett vattenfall. Stora ljuslanterniner släpper in dagsljus och ger en skön atmosfär. I köpcentrumet finns det även två burspråk med caféer i, varav ett har en eldstad att mysa runt.

Garden Bistro är en ny restaurang på plan två som även säljer blommor, heminredningsprodukter och presenter. Även flera butiker har tillkommit det senaste året. Till exempel Jackie, som är ett premiummärke för kvinnor. Stadium har öppnat butik och det blir en rejäl satsning på skor. Tre nya butiker; Nilson Shoes, Ecco och Din Sko har flyttat in. Sollentuna Centrum är även ett av två ställen där du i dag hittar Jysks citykoncept, som innebär en trevligare butiksinredning som lyfter fram produkterna på ett bättre sätt. Cervera öppnar upp en butik i slutet av maj och ytterligare tre nya koncept förhandlar man med.
Artikelbild

Sollentuna Centrum vänder sig främst till kvinnor i karriären, som är måna om sin hälsa och sitt utseende. "Det hon omger sig med och vill ha kan vi erbjuda", berättar Carl Isaksson.
Bild: Therese Aronsson


Nya bostäder förbättrar läget


I dagsläget finns det tre lediga lokaler på plan två och två lediga lokaler med egna entréer från gatan.

– Just nu kan de externa butikerna verka ligga avsides, men om ett år kommer bostäderna som byggs på andra sidan Sollentunavägen att stå klara, och då kommer läget att vara mycket bättre, konstaterar Carl Isaksson.

Stadig tillväxt trots konkurrensen


2011 hade centrumet 6,1 miljoner besökare och en omsättning på 1,1 miljarder kronor.

– Vi har en stadig tillväxt trots att vi befinner oss på den mest konkurrensutsatta marknaden vad gäller köpcentrum i Sverige – norra Stockholm. Vårt upptagningsområde är framförallt Sollentuna, men även Täby, Danderyd, Vallentuna och Upplands Väsby. Vi ligger bara ett par minuter från E 4 med 85 000 passerande ­bilar per dag, så därifrån får vi också många besökare.




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration