Södra Kirseberg – 2 500 nya bostäder mitt i Malmö

En gång i tiden arbetade 1 100 personer vid järnvägsverkstäderna på Kirseberg. När de gamla verkstäderna byggs om till bostäder kommer historiens vingslag ändå att finnas närvarande. – Vi behåller vissa äldre delar och ökar på det sättet kvalitén ytterligare, säger Anders Gintse, affärsutvecklare på Jernhusen.

Skriven av Henrik Ekberg 2015-06-01 | Utveckling


Artikelbild

När det var som mest fart vid järnvägsverkstäderna på Kirseberg i Malmö arbetade hela 1 100 personer i området.
Bild: Jernhusen


Hela området kring de 10–15 röda tegelbyggnaderna – som domineras av den stora vagnhallen om 20 000 kvadratmeter – är 22 hektar stort. Det är ett enormt stort område i Kirseberg, strax utanför centrala Malmö. Ändå är det få som känner till det, säger Anders Gintse.

– På grund av säkerheten är området i dag inhägnat, det är som en vit fläck för Malmöborna. Om man inte har jobbat där, vill säga.

Nu har i och för sig en hel del människor arbetat i området. En gång i tiden var det Malmös näst största arbetsplats. Och verksamheten var i drift fram till för några år sedan.

– Efter att Citytunneln blev färdig förlorade depån sin attraktivitet eftersom den låg fel geografiskt. Därför togs beslutet att avveckla verksamheten, berättar Anders Gintse.

I området, som kommer att få namnet Södra Kirse­berg, planeras för mellan 2 000 och 2 500 bostäder. Den stora tegelbyggnaden kommer att öppnas upp och integreras med bostäderna. Tanken är att hitta en balans mellan de gamla, röda tegelfasaderna och nya moderna bostäder.

– Det finns många bra förebilder där man har byggt ihop gamla verkstadsbyggnader med nya bostäder. Till exempel i Hamburg och Berlin. Vi tror att detta kommer att göra bostäderna än mer attraktiva, säger Anders Gintse.

I bostadshusens bottenplan kommer det att bli möjligt med lokaler för butiks- och serviceverksamheter. Stadsdelen kommer även att innehålla förskolor och skola. Jernhusen kommer inte själv att bygga, utan ska sälja byggrätter och enligt Anders Gintse är intresset stort.

– Ett så stort område möjliggör för alla typer av bostäder, det gör att många är intresserade.

Jernhusen äger även mark på andra sidan av järnvägen mot Östervärn, som också kommer att bebyggas. Målsättningen är att påbörja byggnationen 2019.

– Sen kommer det ta cirka 15 till 20 år att bygga klart hela området, säger Anders Gintse.




Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration