En helt annan upplevelse
När nya Kungsbacka torg invigs i juni går cityhandeln i Kungsbacka in i en ny era.Men: – Den värsta fällan man kan gå i nu är att tycka att vi är färdiga. Det här är bara början, säger Henrik Olsson, centrumledare på Innerstaden Kungsbacka.
Skriven av Nicklas Tollesson 2012-04-01 | Näringsliv
Med start på nationaldagen invigs nya Kungsbacka torg – Stortorget byter, eller tar rättare sagt tillbaka sitt gamla namn – och festligheterna ska pågå i fyra dagar.
Invigningen avslutas med Centimetermaran, ett evenemang som Henrik Olsson menar är viktigt för stadskärnans identitet – barn som är upp till 130 centimeter långa springer 42 195 centimeter, alltså drygt 420 meter.
– Det handlar om att bygga in kulturen, själen i innerstaden. Vi ska inte bli en dålig kopia av någon annan, vi ska inte bli en ljusstad som Alingsås, vi ska inte ha en isbana på torget som i Varberg, inte ha Kulturnatta som i Göteborg. Det är viktigt att man gör sin egen grej. När jag började här för tre år sedan ville jag ha ett evenemang som skulle bli ett begrepp, något som folk känner till och som innerstaden i Kungsbacka associeras med i ett positivt sammanhang, och det har Centimetermaran blivit, säger Henrik Olsson.
37 matställen
Att torget borde fräschas upp har man diskuterat i Kungsbacka i många år. Henrik Olsson jämför den pågående moderniseringen med en lägenhetsrenovering.
– Som att byta ut plastmattan mot ett parkettgolv, måla om taket från gult till vitt, byta ut 80-talstapeterna mot nya fräscha tapeter, och medan du ändå är igång byter du till moderna vägguttag. Egentligen inga stora saker, men det blir ändå en helt annan upplevelse. Asfalten på torget har bytts ut mot en modern beläggning, nya belysningsarmaturer, nya parkbänkar – ett helt nytt designprogram.
På det nya torget kommer det att finnas möjligheter till mycket fler och större uteserveringar, bland annat längs den nya byggnaden som har ersatt det gamla Tullen-huset som förstördes i en stor brand 2006.
– Vi har ett stort utbud av matställen, det nya torget kommer att påminna om en variant av Lilla Torg i Malmö. Vi har 37 matställen i innerstaden, det tänker man inte alltid på.
Henrik Olsson menar att utvecklingen för stadskärnor i mindre städer ser ungefär likadan ut i hela Sverige, fast man har kommit olika långt.
– Svenska stadskärnor befinner sig i en strukturomvandling. Det finns en sammanslutning som heter centrumledare.se, ett nätverk där vi centrumledare utbyter erfarenheter. Man lär sig mycket av varandra och kan se vilka olika faser av omvandling de olika stadskärnorna befinner sig i.
Strukturomvandlingarna tvingas fram av att stadskärnorna utsätts för konkurrens från – ofta externa – nya handelsområden, för Kungsbackas del Freeport och Kungsmässan.
Detta leder till en krissituation för cityhandeln, som måste arbeta sig ur situationen. De stora kedjorna väljer köpcentrumen och försvinner från stadskärnorna och stadskärnorna måste fyllas, ofta av unika och lokala aktörer.
– Kedjorna lämnar oss, bland annat har Life, Bokia och Doc Morris nyligen flyttat ut och ersatts av andra aktörer. Vi har haft vår kris och är nu på god väg att resa oss.
Kan du ge exempel på andra städer som inte har kommit så långt eller sådana som har kommit längre?
Henrik Olsson, centrumledare på Innerstaden Kungsbacka varnar för att tro att allt är färdigt bara för att 23 miljoner har plöjts ner i det nya torget. "Det är nu det börjar", säger han.
Bild: Nicklas Tollesson
– I Växjö har Grand Samarkand blivit ett hård konkurrent, där har man tidigare levt i trygghet i centrum, men nu är de på väg ner i krisen, likadant i Lidköping.
– Den stad som har kommit längst skulle jag säga är Jönköping. Där var det inte många år sedan som det fanns många tomma butikslokaler i centrum efter att A6 öppnat. Men de har lyckats väldigt väl. Borås har också kommit långt och är väl värda titeln Årets Stadskärna 2012.
I dag ser Henrik Olsson den hårda konkurrensen från Kungsmässan som något som sporrar innerstaden till att bli ännu bättre.
– Vi får acceptera att vi är granne med Västsveriges mest omtyckta köpcentrum, så är det. Det tvingar oss att bli bättre och bättre, säger Henrik Olsson och berättar om två unika satsningar:
• Barnens bästa.
– På 20 olika ställen i innerstaden kan man få "rescue kits" med gratis blöjor och barnmat, småbarnsföräldrar ska känna sig välkomna till innerstaden.
• Seniorvärdar.
– De som har svårt för att ta sig ut och handla själva kan få gratis sällskap av seniorvärdarna. De handlar både om praktisk hjälp och en viktig social bit och samtidigt ett bra sätt för seniorvärdarna att få en viktig funktion.
– Jag känner inte till att de här två sakerna finns någon annanstans. Men vi måste ligga i framkant för att kunna hålla jämna steg med Kungsmässan, och vice versa. Och jag skulle säga att vi gör det bra i dag. De har tre amningsrum, vi har 20 skötrum. De har en defibrillator, vi har fyra. De har fem matställen, vi har 37. De har sina köpcentrumvärdar, vi har våra seniorvärdar. De har bra öppettider, vi har Fitness Express som är dygnetrunt-öppet …
Det viktigaste för en stadskärna i den fas Kungsbacka är i nu, menar Henrik Olsson, är att man inte slår sig till ro.
– Man kan tycka att "nu har vi lagt 23 miljoner på det här", nu är vi färdiga. Men så kan man inte se det. Det är som att tycka att man är färdig bara för att man har gått igenom en utbildning och tagit examen. Men det är ju då det börjar.
Vad vill du gå vidare med nu?
– Innerstaden ska bindas samman bättre med området vid Kungsmässan, genom kvarteren Ejdern och Valand (se separat artikel). I samband med detta behöver vi se över vår entré. Jag skulle vilja se en ansiktslyftning nere vid årummet, för restaurangerna längs med Kungsbackaån, med ny markbeläggning, ny belysning, ny gångbro och så vidare. En bättre helhet. Det finns också tankar om att göra ett restaurangstråk från Kungsbackaån till Norra Torggatan.
– Det hade också behövts en modernisering av Lindens Torg, som är vår entré från det hållet. Inga stora grejer, lite "tapetsering" och allmän uppfräschning.
Henrik Olsson ser också parkeringsproblematiken som en viktig del att ta tag i.
– Det arbetas med en parkeringspolicy. Jag ser parkeringsproblematiken mer som ett upplevt problem än som en faktisk. Det finns parkeringsplatser, men folk har svårt att hitta dem. Samtidigt behövs det mer gratis parkeringsplatser i centrum. Och givetvis ska det vara möjligt att betala med kort. Den ändringen skulle ha skett för flera år sedan.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.