Humlegården håller hyresgästerna välinformerade
Humlegårdens hyresgäster är välinformerade. Dagligen nås de av nyhetsmejl och genom en app och filmer kan de följa såväl energiförbrukning i lokalen som hur sopsorteringen och återvinningen rent praktiskt fungerar. – Vi tror på att hålla våra hyresgäster informerade, säger fastighetschef David Johansson.
Skriven av Henrik Ekberg 2014-08-12 | Näringsliv
Uthyrning. När en uthyrning har genomförts ringer man i klockan på Humlegårdens kontor vid Engelbrektsplan. David Johansson är fastighetschef på fastighetsbolaget med ett bestånd som främst är koncentrerat till fyra områden i Stockholm.
Bild: Henrik Ekberg
För lite drygt ett år sedan flyttade Humlegården Fastigheter till sitt nya kontor vid Engelbrektsplan i Stockholms city. Flytten var inte lång, tidigare höll de till 100 meter ner på den i dag soldränkta Birger Jarlsgatan.
De nya lokalerna är ljusa och rymliga och har en mäktig entré. Och även om det inte fullt ut är aktivitetsbaserat så dyker det upp tysta rum, samtalsrum och ett utrymme som påminner om ett vardagsrum. I en korridor hänger en guldfärgad klocka som ljuder varje gång en uthyrning är klar.
Humlegården är ett fastighetsbolag som ingår i Länsförsäkringsgruppen. Fastighetsbeståndet är koncentrerat till fyra områden i Stockholm: CBD, Hagastaden, Hagalund och Solna strand/Sundbyberg. Totalt handlar det om ett 50-tal fastigheter till ett värde av drygt 16 miljarder kronor och en lokalyta på totalt cirka 600 000 kvadratmeter bestående av kontor. Nyligen invigdes Humlegårdens omtalade byggnad i Sundbyberg dit Swedbank nu har flyttat. En mäktig skapelse på 45 000 kvadratmeter.
– Det är en ikonbyggnad och kommer att vara det en lång tid framöver, säger David Johansson.
Information till hyresgästerna
Humlegården arbetar mycket med information och tillgänglighet. Dagligen mejlar kundservice ut i snitt fem mejl till hyresgästerna. Med filmer beskriver bolaget till exempel hur man arbetar med ventilation och klimat; på vilket sätt sopsorteringen och återvinningen fungerar rent praktiskt och hur man jobbar med energieffektivisering. Det sistnämnda kan kunderna enkelt själv hålla koll på genom att installera Green Fingerprint-appen som ger hyresgästerna möjligheten att minska både sin miljöpåverkan och sina elkostnader.
– Vi har märkt att budskapen går fram bättre med bild och film. Vi använder ett begripligt språk som våra hyresgäster uppskattar, säger han och tillägger att bolaget har en organisation som sätter kundfokus i första rummet. I NKI-undersökningar hamnar vi alltid i topp på service, felanmälan och klagomålshantering.
Swedbank. Nyligen flyttade personalen på Swedbank in i det nya huvudkontoret i Sundbyberg. David Johansson beskriver Swedbanks nya huvudkontor på 45 000 kvadratmeter som en ikonbyggnad.
Bild: Humlegården
Totalrenoveras
Fastigheten på Birger Jarlsgatan, där Humlegården tidigare höll till, har nu totalrenoverats. Största hyresgästen är Stockholms Handelskammare, men ännu återstår 2 000 kvadratmeter att hyra ut till företag som vill verka i de mest centrala delarna av Stockholm. På Torggatan 15 i Solna strand har en halv fastighet tomställts för renovering. Delen som ska renoveras omfattar 10 000 kvadratmeter och är i fem plan.
– Den lämpar sig för alla typer av verksamheter och beräknad inflyttning är andra kvartalet 2015. Det är en lokal med rimlig hyra i ett område med bra kommunikationer. På parkeringen bredvid finns byggrätter för ytterligare 10 000 kvadratmeter lokalyta, berättar David Johansson och tillägger att även 8 000 kvadratmeter i Bilpalatset på Sankt Eriksgatan i nya Hagastaden blir lediga till sommaren.
– Den fastigheten lämpar sig bra för större företag eftersom våningsplanen är på hela 3 000 kvadratmeter.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.