Solna Centrums nya kläder
Evighetssymbol, grisrumpa och kungligheter. Solna Centrum har tagit av sig 80-talsrocken och blivit ett ljust, modernt och lekfullt köpcentrum.<br /> - Visionen är en inspirerande och häftig mötesplats, säger centrumchefen Louise Bergqvist.
Skriven av Therese Aronsson 2012-03-01 | Utveckling
Målet var att skapa ett av Stockholms modernaste köpcentrum samtidigt som det skulle det bli en del av Solnabornas liv.
Bild: Therese Aronsson
Köpcentrumet byggdes 1965. Då var det ett utomhuscentrum. På 80-talet glasades gatorna in och centrumet renoverades.
I november invigdes Solna Centrum på nytt. Det är stor skillnad. Framförallt har 80-talsstämpeln försvunnit helt. Det är ljust, fräscht och modernt.
– Vi gjorde en totalrenovering. Det behövdes. Merparten av arkitekturen hade 80-talsstandard. Det fanns till exempel 17 olika mönster och färger på klinkersen på golven, nu är det enhetligt, säger centrumchefen Louise Bergqvist, som arbetar för ägaren Unibail-Rodamco.
Gångarna har rätats ut
Centrumet har förenklats för att det ska vara lättare att hitta. Gångarna har rätats ut och butikerna har lyfts fram. Restaurangerna har renoverats och fått ett modernt utseende. Belysningen har bytts ut och i taket, framför biblioteket, hänger nu en slingrig lampa som ändrar färg.
"Vi gjorde en totalrenovering. Det behövdes. Merparten av arkitekturen hade 80-talsstandard", säger Louise Bergqvist.
Bild: Therese Aronsson
– Den symboliserar evigheten. Entrédörren är världens högsta, tio meter, med den nya glaskupolen på toppen. Det ger en trevlig och välkomnande känsla och centrumet syns bättre.
Toaletterna är inspirerade av Hagaparken och Haga slott, där kronprinsessan Victoria, prins Daniel och deras dotter prinsessan Estelle bor. Därför har de klätt väggarna i björkstammar och hängt upp fotografier på kungligheter som tidigare bott på slottet. Mitt i allt står en svart gris och putar med rumpan.
– Det finns så många köpcentrum som ser likadana ut. Vi ville göra någonting annorlunda. Det är unga, moderna människor som bor i Solna och vi ville ge dem den mötesplats som de förtjänar, säger Louise Bergqvist.
Målet var att skapa ett av Stockholms modernaste köpcentrum. Det känner hon att de har lyckats med. Samtidigt som centrumet skulle vara nyskapande skulle det bli en del av Solnabornas liv, en naturlig mötesplats. Det är ett lokalt köpcentrum som är till för dem som bor och jobbar i området. Besökarna kommer hit ofta, gärna flera gånger i veckan. Det som är speciellt är att Solna Centrum har fler besökare på vardagar än på helger. Det beror på kontoren, läkarmottagningen, biblioteket, bankerna och stadshuset som finns i närheten.
"Det är smidigt"
– Det är smidigt. Folk kommer hit på lunchen och handlar. När de sedan ska åka hem efter jobbet är allt fixat. Eller så kommer de hit på vägen hem från jobbet då vi har generösa öppettider och stänger klockan åtta.
Det blev en del butiksförändringar. Några fick byta plats och flera nya butiker har tillkommit; Esprit, Saint Tropez, Jack & Jones och Subway. I höst öppnar även New Yorker i två plan. I Postgången finns det i dag flera mindre enheter. Där ska fasaden rätas ut och fyra större butiker ska byggas. En befintlig hyresgäst flyttar dit, de andra tre är under förhandling. Målet är att få dit mode- och inredningsbutiker.
– Det finns ett stort intresse från butiker, Solna Centrum är ett bra centrum att finnas i. Men det gäller att hitta rätt lokal till rätt hyresgäst, och nya butiker måste komplettera utbudet, säger Louise Bergqvist.
Tidiga med egen app
Solna Centrum har insett att de digitala kanalerna är viktiga. Därför är de bland de första köpcentrumen som skaffat en iphone-app där användarna kan se var butikerna ligger, ta del av erbjudanden och få aktuell information. Sedan tidigare har de Facebook-sida, gratis internet för besökare och digitala skärmar.
– Responsen på renoveringen har varit bra och det är jättekul. Jag har fått många spontana mejl från besökare som är så nöjda med att det är så ljust och fräscht. Och framförallt glada över att toaletterna numera är gratis.
Det närmsta året vill Louise Bergqvist förbättra utbudet av butiker och kunna erbjuda mer service, som till exempel en personal shopper och en informationsdisk.
– Vi är inte nöjda än, köpcentrumet kommer att fortsätta att utvecklas och bli ännu bättre. Visionen är att skapa en inspirerande och häftig mötesplats.
- Ägs av Unibail-Rodamco.
- Besöks av 6,5 miljoner per år.
- Huserar 120 butiker och estauranger.
- 35 000 kvadratmeter uthyrningsbar butiksyta.
- Hälften av besökarna promenerar till Solna Centrum.
- Cirka 200 miljoner kronor satsades på renoveringen, som gjordes i samarbete med arkitekterna Dunnett Craven.
- I fastigheten finns dessutom 23 000 kvadratmeter kontor och även bostäder.
- Det ligger vid tunnelbanestationen Solna Centrum och har nära till både E 4 och E 18.
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.