Ali Davoodi – en man att räkna med i framtiden

Modemässan Fresh Fish växer sig stor och framgångsrik. Visionen är att skapa en kreativ våg över världen. Men det är bara en av grundaren Ali Davoodis idéer.<br /> – Jag vill inte bli känd som Fresh Fish-mannen, jag vill göra mycket mer, säger han.

Skriven av Therese Aronsson 2012-03-01 | Porträtt

Dela på linkedIn

Artikelbild


Bild: Therese Aronsson


När Ali Davoodi var barn önskade han sig ett indiantält, ett sådant som han sett på film. Men när han väl fick sitt indiantält blev han besviken. Han gillade det inte alls. Han tyckte att det var fult. Han hade drömt om ett senapsgult, som liknade de riktiga indiantälten. I stället fick han ett färgsprakande i rött, blått och gult.

– Jag tror att alla barn bryr sig om hur saker ser ut, vi föds kreativa med ett intresse för färg och form. Jag antingen gillade eller hatade hur saker såg ut. Sedan kommer man till ett vägval, då är det få som väljer att arbeta med det, säger han och sätter sig till rätta i soffan på Clarion Hotel Post.

Han pustar ut efter att ha skyndat sig hit. Dagarna före modemässan Fresh Fish är det mycket som ska göras och det är han som håller i alla trådar.

Kvinnliga former i fokus


För Ali växte designintresset han hade som barn. Framförallt var det intresset för de kvinnliga formerna som stod i fokus för honom.
Artikelbild


Bild: Therese Aronsson


– Det var inte så roligt att vara 14 år och ha damkläder som sitt stora intresse. Jag uppfattades som annorlunda och har alltid haft extremt mycket tjejkompisar, säger han och fortsätter.

– Jag gillar kvinnokläder och jag gillar kvinnor. För mig är kläderna ett sätt att hylla kvinnan. Jag märker allt mer hur mycket kvinnofrågan, med kvinnorörelsen och kvinnors betydelse för samhället, betyder för mig. Jag kom hit från Iran när jag var nio år gammal, ett land som ser annorlunda på kvinnan. Därför kanske det är ännu mer intressant för mig och det definierar samtidigt vem jag är som man.

En fråga om trots


Han fick heller ingen uppmuntran för sitt kreativa intresse hemma. Hans mamma ville att han skulle bli läkare eller ingenjör, något högutbildat som anses fint världen över.

– Mitt karriärval blev en fråga om trots. Jag började med teater och var en riktig teaterapa, trots att mamma tyckte att skådespeleri var fjanteri för folk som inte har något bättre för sig.

Efter hand tog intresset för mode och design överhanden och Ali förstod att det var mer än bara en hobby. Och han visste vad han ville. Han ville skapa en egen klädkollektion. Så han började designa kvinnokläder under märket Davoodi by Friends. Någon utbildning hade han inte och han kunde inte sy.

– Hur gjorde jag det då, frågar han sig själv och ler lite finurligt.

– Jag såg en stickning jag gillade, en fin färg och rätt modell. Sedan var det bara att välja ut snygga knappar så hade jag designat en kofta. Det behövs inte så mycket mer. Viljan är starkare än kunnandet. Utbildning är bara ett verktyg, det säger inget om du är bra på att skapa. Du kan skapa precis vad som helst, om du verkligen vill det. Jag har även haft människor omkring mig som hela tiden brytt sig om mig och stöttat mig.

Den hårda vägen fick han lära sig att saker och ting inte får komma för tidigt. Tajming är nyckeln till framgång. Han berättar att de kläderna han skapade för två år sedan påminner mycket om de kläder man i dag hittar i butikerna. Men då var de svårsålda.

– Känslan av tajming är det svåraste av allt och det som skiljer den som lyckas från den som misslyckas.
Artikelbild


Bild: Therese Aronsson


Hade Fresh Fish rätt tajming?


– Fresh Fish är en seg djävel, den kommer in i tajmingen. Det är som att klockan 13.00 stå och vänta på bussen som kommer 15.40. Jag kan känna att tajmingen kommer i år. Helt plötsligt känns det som att det går bra. Peppar, peppar, säger Ali och rusar upp för att leta efter något i trä att ta i.

Han kommer tillbaka skrattandes.

– Jag är egentligen inte skrockfull, men ibland kanske. Jag är konstigare än vad folk vet. Jag har både tvångstankar, panikångest och katastroftankar. Men det kanske gör mig mer intressant. Och det är roligt i efterhand, även om det inte är så roligt just då.

Fresh Fish är en modemässa i Göteborg som hölls för sjätte året i rad. Unga, nyskapade designers får chans att visa upp sina kreationer, både i modevisningar och på en tilldelad utställningsyta. En jury av kända klädskapare delar ut pris till den designer de tycker har gjort bäst ifrån sig. Varje år har de ett samarbete med en designskola i ett annat land. I år är det Parsons i Paris som kommer att finnas på plats. I år blir det även nya lokaler. Fresh Fish tar plats i nyöppnade Clarion Hotel Post vid Drottningtorget i Göteborg.

Mer än 250 designers från hela Sverige har sökt till årets mässa, men även designers från andra länder. Ali konstaterar stolt att Fresh Fish är på väg att bli nationellt.

Artikelbild

Hållbar utveckling var en tydlig trend på Fresh Fish-mässan. Kläderna skapas för att hålla en längre tid.
Bild: Therese Aronsson



Skapas för lång hållbarhet


Årets trender beskriver han som en tendens av hållbar utveckling. Det handlar inte bara om ekologiska tyger utan kläderna skapas för att hålla en längre tid, så kallad slow fashion.

– Det är svårt att beskriva Fresh Fishs utveckling. Man kan säga att jag är sex år efter. Som mässan är i år hade jag tänkt att den skulle vara redan första året.

Några bekanta från modevärlden kommer fram och pratar med Ali, som är charmerande. I hans värld är det viktigt med kontakter. Utan dem hade mässan inte funnits.

– Nätverk är A och O. Jag har en förmåga att engagera andra. Jag är en entusiastisk person och det smittar av sig. Därför har jag lyckats få med mig rätt folk.

Fresh Fish startade han för att han tyckte att det saknades, och behövdes, en modemässa i Göteborg.

– Det är alltid roligt att göra något nytt. Nyfikenheten är en drivkraft för mig. Jag motiveras av att kunna nya saker och gillar sällan saker som jag kan. Det här projektet var jag inte alls rädd för, men däremot är jag rädd för att skaffa barn och köra bil.

Ali drivs av att fortsätta göra saker bättre och går efter mottot "en nöjd kreatör är en dålig kreatör". Han lutar sig framåt, blicken är intensiv.

– Det är lätt att gotta ner sig i beröm och klappa sig på axeln. Då förstoras lätt ens ego och man tappar fokus. Skriver många tidningar om det man gör tror man att det måste vara bra. Därför har jag aldrig sparat ett tidningsutklipp. Det skulle få mig att tappa fotfästet och bli nöjd. Självklart ska man vara nöjd med sig själv, men man måste fortsätta utveckla sin produkt och förbättra den, säger han allvarligt.

Det är svårt, om inte omöjligt, att få ekonomi i verksamheten. Hade det handlat om pengar hade Fresh Fish lagts ner för länge sedan. Ali har fått ta stora lån för att lyckas med sin dröm.

– Man måste satsa pengar för att vinna pengar. Och jag tycker inte att man kan räkna allt i pengar. Det är skillnad mellan att vara rik och framgångsrik.

Artikelbild

Nyligen listade Göteborgs-Posten tio göteborgare att räkna med i framtiden och Ali Davoodi var en av dem. "Ni har inte sett det sista av mig", säger han.
Bild: Therese Aronsson


I Göteborgs-Posten listades nyligen tio göteborgare som är att räkna med i framtiden. En av dem var Ali Davoodi.

Får hela tiden nya tankar


– Det var väldigt roligt och smickrande. Jag hoppas att GP har rätt. Ni har inte sett det sista av mig. Jag har inte ens börjat än, jag värmer bara upp, skrattar han.

– Jag får hela tiden nya tankar om vad jag ska skapa. Jag vill göra mer än Fresh Fish, jag är intresserad av så sjukt mycket grejer. TV, film, cyklar … Det bara råkade bli så att jag jobbar med det här. Det hade lika gärna kunnat vara konst eller musik. Det är skapandet som intresserar mig.

Visionen för Fresh Fish är att finnas över hela världen. Länder och städer som har varit aktuella är Shanghai, Barcelona, Tyskland och Köpenhamn. Till och med mässan i Las Vegas har hört av sig.

– Jag vill att allt ska börja bubbla. Jag vill inte bli känd som Fresh Fish-mannen, jag vill bli känd för att jag skapade en våg som sedan växte sig allt större. Vågen ska väcka upp folks kreativa sidor. Det är något jag inte åstadkommer själv, utan något vi måste göra tillsammans. Det ska bli som en tsunami över världen. Folk ska börja göra saker själva. Jag tror på människan och individen, och jag tror på närproducerat. Det skapar en bättre värld, säger Ali.

Han tar på sig jackan och ger sig ut i det göteborgska regnet. Han går mot en spännande framtid.

Namn: Ali Davoodi.
Ålder: 35 år.
Familj: Sambon Josefine.
Bor: Lägenhet i närheten av Skatås i Göteborg.
Aktuell: Grundat modemässan Fresh Fish, som hölls 9–11 mars i Göteborg.
Gillar: "Jag har ett stort intresse för teater och jag älskar film. Sydkoreanska "Old boy" är den bästa film jag har sett.
Reser helst till: "Medelhavet och den grekiska övärlden. Dit åker jag ofta. Min favoritö är Kefalonia. Där är det otroligt vackert."
Favoritklädesplagg: "Hoodie. Jag har en lila, urtvättad hoddie som är jätteskön. Den har blixtlås hela vägen upp. Det är det ultimata plagget. Du kan ha den till finkläder för att inte känna dig så uppklädd, du kan ta luvan över dig när du inte vill träffa folk och den skyddar mot regn."



Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration