Europas modernaste köpcentrum tar form i Solna
Skandinaviens största och Europas modernaste köpcentrum byggs nu i Solna. Men Mall of Scandinavia blir mer än en handelsplats. Snarare en upplevelse, grundad på de fyra elementen. – Det blir ett fullödigt internationellt köpcentrum, säger Lars-Åke Tollemark, vd på Unibail-Rodamco
Skriven av Henrik Ekberg 2014-08-25 | Näringsliv
Modernast. Mall of Scandinavia blir det modernaste köpcentrumet i Europa och Skandinaviens största. De 100 000 kvadratmeter stora butiksytorna innefattar också landets största biografanläggning och en mängd olika restauranger och kaféer.
Bild: Unibail-Rodamco
Mitt i expansiva Arenastaden, granne med Friends Arena, pågår just nu ett av landets största byggprojekt. Mall of Scandinavia liknar inget annat. Med 100 000 kvadratmeter butiksyta, som även innefattar 15 biosalonger, mängder av restauranger och kaféer, 4 000 parkeringsplatser, får Stockholmarna ett spektakulärt och citynära köpcentrum.
– Det är helt unikt att man kan bygga ett så här stort köpcentrum så nära centrum, säger Lars-Åke Tollemark sen vi slagit oss ner vid bolagets kontor på Mäster Samuelsgatan i Stockholm.
Fokus på större köpcentrum
Lars-Åke Tollemark har arbetat på Unibail-Rodamco i 3,5 år och det senaste året med ansvar för bolagets nordiska verksamhet. Han beskriver det fransk-nederländska bolaget som ett regionföretag med fokus på större köpcentrum i Europas storstäder. Bolaget äger totalt 86 köpcentrum i Europa till ett fastighetsvärde om drygt 300 miljarder kronor. I Norden finns man förutom i Stockholm, även i Köpenhamn och Helsingfors. Den nordiska portföljen, som Lars-Åke Tollemark ansvarar för, omfattar omkring 30 miljarder kronor. Unibail-Rodamco har god kunskap om Solna. Förutom i Arenastaden driver man Solna Centrum som förra året stod helt klar efter en omfattande renovering och tillbyggnad.
Olika projekt
– Många undrade varför vi valde att utveckla Solna Centrum när vi nu bygger Mall of Scandinavia. Men det är skillnad på dessa båda. Solna Centrum är ett servicecentrum för alla som arbetar och bor i området. Främst lockar handelsplatsen kunder på vardagar och på helgen åker de boende till större köpcentrum. Men nästa år behöver de inte åka längre än till Arenastaden för helgshoppingen, skrattar Lars-Åke Tollemark.
Unibail-Rodamco investerar fem miljarder i Mall of Scandinavia, vilket gör Solnaprojektet till bolagets största i hela Europa. Samtidigt är det ett av Sveriges största pågående byggprojekt. Förutom handelsplatsen som fastighetsbolaget står bakom så utvecklar även Peab och Fabege bostäder och kontor ovanpå handelsområdet. Ett av de kontorshusen som byggs är Scandinavian Office Building och nyligen tecknade hyresvärden Fabege kontrakt med Telia Sonera om hela den 42 000 kvadratmeter stora kontorsbyggnaden.
Skalet klart i september
– Det är oerhört skönt och veta att den fastigheten är fullt uthyrd när den står klar 2016. Det betyder att omkring 3 400 anställda kommer att verka enbart i den fastigheten. Sen har vi dessutom stora aktörer som Vattenfall och Svenska Spel som nyligen flyttat till området. Det gör det attraktivt för butiker, restauranger och dagligvaruhandel att finnas i området.
I september i år står själva skalet klart, sen återstår arbetet inomhus och lönehelgen i september 2015 slås portarna upp för Mall of Scandinavia.
Flera miljöer
Wingårdhs arkitekter har ritat byggnaden som interiört kommer att kretsa kring fyra noder inspirerade av de fyra elementen: eld, vatten, vind och jord. Kring jordnoden kommer det till exempel att bli mycket organiska material, som trä, läder och skinn. Och butikerna där präglas också av det jordnära temat. Syftet med de fyra elementen är att kunderna ska känna att de rör sig mellan olika miljöer. Vindnoden kommer till exempel att präglas av snabba saker, som bio och lite mer fartfyllda butiker, medan eldnoden ska förses med mysigare butiker och ett kafé.
Varierande tempo
– Hela galleriagången är 800 meter lång, det gör att man måste utforma byggnaden så att det blir lätt att navigera. Tempot ska öka ibland för att sen lugna ner sig. Det här är det moderna sättet att bygga köpcentrum på, menar Lars-Åke Tollemark.
För att förstärka upplevelsen ytterligare så byggs även 15 biosalonger som kommer att drivas av SF. Detta blir landets största biografanläggning på 9 000 kvadratmeter. I anslutning till denna, på en yta av närmare 10 000 kvadratmeter, kommer det att bli restaurangverksamheter.
– Matupplevelsen är oerhört viktig. Vi räknar med att bion kommer att locka omkring en miljon besökare per år och dessa vill även äta. Det blir en rad kvalitativa snabbmatsställen men även sportbarer och finare restauranger där man kan sitta ner och äta i lugn och ro.
– Mall of Scandinavia kommer att locka folk både dag- och kvällstid samt på helger. Och miljön kommer att förändras under dagen. När det blir kväll flyttar till exempel borden ut från restaurangerna, en duk läggs på och stearinljusen tänds.
Vill locka nya koncept
Vad gäller butikerna så strävar man efter att locka till sig 10–15 koncept som inte finns i dag i Sverige. Redan klara är klädvarumärket Superdry som öppnar en 800 kvadratmeter stor flaggskeppsbutik. Även Michael Kors öppnar sin första butik i ett svenskt köpcentrum. Andra klara är Starbucks, Gant, Volt och Odd Molly.
Det är ett stort köpcentrum, det blir inga problem att hitta hyresgäster för alla kvadratmeter?
– Om man säger så här: jag sover gott på nätterna. Visst, jag har respekt för storleken, men läget här i Solna är optimalt med sju minuter till Stockholms city med pendeltåget. Tvärbanan står klar i juni i år. Och E4 och E18 går alldeles utanför. Samtidigt står Stockholm inför en fortsatt fantastisk tillväxt. Nej, jag är inte orolig.
Lediga lokaler i Stockholm
Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev
Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.
Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.