Enkla sätt att välkomna nyanställda

Att börja på en ny arbetsplats är aldrig enkelt. Genast finns det massor av nya arbetsuppgifter, kollegor och rutiner att sätta sig in i. Dock finns det många bra sätt att göra din nya kollegas första arbetsdag lättare för både dem och dig själv.

Skriven av Redaktionen 2017-09-06 | Arbetsliv

Dela på linkedIn

Artikelbild

Första dagen på en arbetsplats kan gå hur som helst. Antingen kan allting vara bra förberett, du klickar med kollegorna och känner sig välkommen från första sekunden. Eller så har det blivit ett missförstånd där dina nya medarbetare trodde du skulle dyka upp nästa vecka, ingenting finns förberett och du kan inte ens komma in på kontoret för du vet inte dörrkoden.

Lite tid och eftertanke inför någons första arbetsdag räcker långt. Det gör att personen snabbare kommer igång med arbetet, minskar risken för missförstånd och gör att den nya medarbetaren snabbare känner sig som en del av den övriga personalen.

Dubbelkolla personens namn och när de ska börja

Se till att du har den korrekta stavningen till personens för- och efternamn. Är du osäker går det snabbt att kolla upp på LinkedIn eller nummerupplysningen. Att det står ett felstavat namn på personallistor och flera andra platser medför bara massa onödigt korrigeringsarbete. Har det dessutom redan skapats datorinloggning och e-postadress med ett felstavat namn så måste det arbetet göras om.

Var också noga med att ni är överens om vilket datum den nya personen ska börja. Att komma till en ny arbetsplats en vecka för tidigt eller utan att någon ens visste att du skulle dyka upp och inget är förberett är ingen bra start.

Förbered dator och kontorsmaterial

Det finns nog ingen som uppskattar att komma till sin första dag på en arbetsplats utan att det har ordnats datorinloggning, e-postadress och de måste fråga var pennor och anteckningsblock finns.

Skriv ut ett papper med alla inloggningsuppgifter till dator, e-post, intranät, dörrkoder och så vidare så att all information finns tillgänglig så smidigt som möjligt. Ordna så att anteckningsblock, pennor, post-it-lappar och annat nödvändigt kontorsmaterial redan finns på personens skrivbord.

Presentera för kollegorna

På en mindre arbetsplats kan det vara bra att gå ett varv runt kontoret tillsammans med den nya för att hälsa på resten av personalen. Har ni regelbundna möten kan alla i personalen presenterar sig själva och berätta vad de arbetar med.

Utse en mentor

Även om den som anställts har flera års erfarenhet inom yrket finns det förmodligen ändå unika rutiner och arbetssätt på ert kontor som denne inte är insatt i. Utse en specifik person som kan svara på frågor om hur arbetet ska utföras, speciellt de första dagarna.

Om alla på kontoret har mycket att göra kan det kanske vara bra att utnämna flera olika mentorer på olika dagar. På det sättet kan den befintliga personalen turas om att hjälpa den nya komma igång så att ingen av dem belastas för mycket. Den nyanställde får också möjlighet att bekanta sig med flera av personalen.

En bra metod kan vara att den som anställdes senast blir ansvarig för att introducera nästa person som börjar på arbetsplatsen. Är man själv relativt nyanställd så är det enklare att sätta sig in i situationen för den som är ny jämfört med någon som arbetat på företaget i flera år.

Ha en omfattande nummerlista

Har alla som jobbar på ert kontor väldigt olika yrkesroller kan det vara bra att skriva vad de är på listan som innehåller allas telefonnummer och e-postadresser. På det sättet är det enkelt för den som är ny att veta vem de ska ringa eller mejla oavsett om de har frågor som rör administration, IT eller sälj.

En bra idé kan också vara att skriva om någon har akuta allergier och kontaktuppgifter till närstående på nummerlistan. På det sättet har alla i personalen tillgång till denna viktiga information och dessutom hålls den uppdaterad.

Kick-off för att lära känna varandra bättre

En kick-off kan vara hur avancerad eller enkel som helst. Allt från att hela personalen åker iväg en heldag för lekar och övningar till att bara gå ut och äta en gemensam lunch.

Ha dock i åtanke när ni planerar kick-offen att det är någonting där alla kan delta, oavsett fysisk form, allergier, privata åtaganden eller eventuella handikapp. Tänk också på att göra någonting som alla uppskattar. Det kan vara bättre att fokusera på någonting enkelt istället för att alla ska springa en omfattande hinderbana eller femkamp.

Öronmärk tid för utvärdering

Boka gärna upp en tid tillsammans med den nyanställde efter de arbetat en vecka för att stämma av hur de tycker det går och ge dem kritik på det arbete de utfört. På detta sättet fångas eventuella problem upp tidigt och den anställde känner att företaget verkligen bryr sig om att de ska kunna utföra sitt arbete så bra som möjligt.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration